nieuws

Stelling: Bonussen moeten transparant zijn

Instroom

Werken bonussen alleen als zij voor iedereen transparant zijn in de organisatie? Drie experts geven hun mening. 

Stelling: Bonussen moeten transparant zijn

Dat beloning al lang niet meer alleen een ruilmiddel voor gedane arbeid is, spreekt voor zich. Op de juiste manier ingestoken, is het een strategisch middel om productiviteit, betrokkenheid, waardering en inzetbaarheid te managen binnen de organisatie. Zo ook de bonus. Maar beloning en bonussen werken alleen motiverend wanneer zij transparant worden gecommuniceerd binnen de organisatie, schreef Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talentmanagement aan Nyenrode Business Universiteit, eerder in PW De Gids. Moeten organisaties dan maar alles opengooien? Drie experts geven hun mening over de stelling:

‘Bonussen moeten voor iedereen in de organisatie transparant zijn’

Jeroen van Duijvenbode, director Consulting Benelux bij adviesbureau Hay Group: ‘In een ideale wereld zijn bonussen transparant, maar in de praktijk merk ik dat dit lastig realiseerbaar is. Dat komt doordat werkgevers dan over duidelijke en meetbare prestatiecriteria moeten beschikken, want subjectieve beoordelingen kunnen tot scheve ogen en discussie leiden. Daarnaast gaat het vaak om concurrentiegevoelige informatie die de organisatie liever niet deelt met de buitenwereld.’

Hans van der Steen, directeur strategische beleidsontwikkeling bij werkgeversvereniging AWVN: ‘Transparantie is natuurlijk belangrijk, maar bonussen moeten vooral het goede gedrag belonen. Neem schoenenverkopers. De één krijgt een bonus omdat hij met mooie verkooppraatjes heel veel schoenen verkoopt aan veel klanten die uiteindelijk weinig service ervaren, en dus ook niet meer terugkomen. De ander verkoopt minder schoenen, maar krijgt een bonus die gebaseerd is op servicebeleving en tevredenheid van klanten die steeds weer naar dezelfde winkel terugkomen. Kiest u zelf maar.’

Lees ook: Bonus eenzijdig aanpassen, mag dat?
Lees ook: HR TRENDS 2015: Hoe kan belonen anders?

Rutger Verbeet, senior beloningsadviseur bij adviesbureau Berenschot: ‘Als werkgevers tóch met bonussen willen werken: eens. Maar onderzoek toont keer op keer weer aan dat de bonus als omkeerbaar beloningselement – die achteraf wordt toegekend op basis van vooraf gemaakte afspraken – een demotiverend effect heeft op medewerkers.’
Bovendien kan het leiden tot ongewenst gedrag van medewerkers, meent Verbeet. ‘Een duidelijk voorbeeld daarvan hebben we gezien in de financiële wereld. Een koppeling van een bonus aan de verkoop van hypotheken leidt ertoe dat de focus van de hypotheekverstrekkers gericht is op het zoveel mogelijk verkopen van hypotheken, en niet op wat het beste is voor de klant. Beter werkt een niet-afgesproken incentive die direct na de prestatie wordt verstrekt, omdat je vooraf niet weet dat je deze krijgt en het direct gekoppeld is aan de geleverde prestatie. Deze incentive hoeft niet altijd het karakter van een geldbedrag te hebben, maar het is wel belangrijk dat het goed past bij de medewerker en dat het hem of haar motiveert.’

TIP: Lees alle vijf stellingen over belonen in het artikel: Belonen, zo kan het ook in PW#9. Vraag hier een gratis proefnummer aan. 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels