nieuws

Werknemer beveelt baas vaker aan

Instroom

Nederlandse werknemers zijn dit jaar meer geneigd hun werkgever aan te bevelen: goed voor uw employer brand.

Werknemer beveelt baas vaker aan

Medewerkers werkten vorig jaar een stukje harder aan uw employer brand. Op de vraag hoe waarschijnlijk het is dat medewerkers hun organisatie aan zouden raden op feesten en partijen, reageerden Nederlandse werknemers in 2015 iets positiever dan een jaar eerder. Dat blijkt uit onderzoek van AnalitiQs, adviesbureau op het gebied van analytics-vraagstukken.
Over de totale groep van Nederlandse werknemers kwam de eNPS (de mate waarin mensen hun werkgever zouden aanbevelen) vorig jaar uit op -9. Een jaar eerder was dit -11. Opvallend is dat in 2015 werknemers een meer uitgesproken mening lijken te hebben dan in 2014. In 2015 zijn meer werknemers promotors én meer criticasters dan in 2014.

Schade aan employer brand

Promotors zijn volgens AnalitiQs trouwe, enthousiaste medewerkers die bij de organisatie blijven werken en hun werkgever aan anderen aanbevelen. Door hun positieve geluiden werken zij aan uw employer brand en dat kan groei van de organisatie bevorderen. En goed nieuws: dat aandeel medewerkers nam het afgelopen jaar toe van 28 procent in 2014 naar 36 procent in 2015.
Criticasters zijn daarentegen ontevreden werknemers. Door negatieve mond-tot-mond-reclame schaden ze het employer brand en belemmeren juist groei. Ook van deze negatieve medewerkers bleken er vorig jaar meer: van 18 procent in 2014 naar 27 procent afgelopen jaar.
Daartussen bevindt zich een groep ‘passieven’: medewerkers die op zich tevreden zijn, maar niet echt enthousiast zijn over hun organisatie. Ze zijn gevoelig voor concurrerende aanbiedingen. Deze medewerkers leken het afgelopen jaar een meer uitgesproken mening te hebben: het aandeel nam af van 54 naar 37 procent.
Volgens eerder onderzoek blijkt HR de employer branding vaak verkeerd aan te pakken. Door hun zichtbaarheid te vergroten trekken organisaties vaak wel meer kandidaten aan, maar niet de juiste talenten die de organisatie nodig heeft.

Medewerker in handel is negatiefst

Welke medewerkers zijn het meest en het minst goed voor uw employer brand? De eNPS van de verschillende branches variëren tussen -22 (overige dienstverlening) en +11 (onderwijs). Industrie en nijverheid (van -19 naar +1) en onderwijs (van -10 naar +11) hebben beduidend hogere scores in 2015 dan in 2014. Daarentegen is de eNPS van zowel de branches gezondheidszorg (-1 naar -11) als de overige dienstverlening (-8 naar -22) gezakt. Bovendien blijft de handelsbranche slecht scoren (van -20 naar -21).
Een branche waar medewerkers zich sterk negatiever uitspreken over hun werkgever is de gezondheidszorg. De toename van het aantal criticasters in deze branche komt vermoedelijk door de veranderingen in de zorg. Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor de zorg in plaats van het rijk. Dit ging veelal gepaard met grote bezuinigingen. Daarnaast is er veel negatief nieuws geweest over graaiende zorgmanagers. (Bron: AnalitiQs)

Reageer op dit artikel