nieuws

Stop met werven van ‘digital natives’!

Instroom

Zoekt u ook naar ‘digital natives’? Stop ermee. Werven met deze term heeft nogal wat consequenties.

Stop met werven van ‘digital natives’!

Als u op zoek bent naar een kandidaat die zeer wegwijs is in alle social media en de online en techwereld kent als zijn broekzak, dan ligt de term ‘digital native’ voor de hand. Het heeft het allemaal in zich. Vandaar dat de term de laatste jaren overal opdook in vacatureteksten. En geef toe, het klinkt wel flashy. Maar ‘digital native’ gebruiken in een vacature brengt ook consequenties met zich mee voor werkgevers, waarschuwt Anne Loehr, bedrijfskundig consultant en veelgevraagd spreker op de Amerikaanse site Fast Company. Loehr geeft drie redenen om de term uit uw vocabulaire te schrappen.

Het discrimineert

Onbedoeld brengt de term leeftijdsdiscriminatie met zich mee, meent Loehr. Wanneer een oudere werknemer dit tegenkomt tijdens de banenjacht – zelfs al iemand van achterin de dertig – zal hij of zij vermoeden dat zijn solliciatie verspilde moeite is: ‘het bedrijf zal wel op zoek zijn naar een jonge kandidaat, iemand die opgegroeid is in de online wereld’. Kortom: u sluit een grote groep potentiële gekwalificeerde kandidaten uit.

Met een beetje pech treft u als werkgever bovendien een kandidaat die de zaak aanhangig maakt of rapporteert bij het College Voor de Rechten van de Mens. In dat geval ligt de bewijslast bij de werkgever. In die positie wilt u niet zitten.

Het sluit goede kandidaten uit

Naast het feit dat de term in juridisch opzicht voor problemen kan zorgen, is de term ‘digital native’ ondertussen een beetje een cliché geworden. Althans, zo zullen sommigen het zien. Hip taalgebruik, dat weinig specifiek maakt waar u als werkgever daadwerkelijk naar op zoek bent. En dat laatste kan de meest gekwalificeerde kandidaten afschrikken: die zullen duidelijke taakomschrijvingen voor de functie juist waarderen.

Lees ook: Zo werft HR discriminatievrij: 5 tips

Het zegt niets over de cultuur

Niets is zo belangrijk als een match met de bedrijfscultuur. Als werkgever bent u niet alleen op zoek naar iemand met fantastische technische kwalificaties, uiteindelijk moet ‘de nieuwe’ ook gewoon een biertje kunnen drinken met zijn collega’s – of zich in ieder geval op zijn plaats voelen bij hen. En de term ‘digital native’ zegt daar niets over. Het impliceert een leeftijdsfase, maar ‘jong’ is geen organisatiewaarde.

Kortom: ga terug naar de basis, zegt Loehr. Welke waarden moet iemand hebben om succesvol te zijn in de functie en uw bedrijf? Omschrijf welke vaardigheden iemand daarvoor nodig heeft. Bent u zoek naar een kandidaat die de ontwikkeling van de social media kanalen op kan pakken? Die een online contentstrategie voor de organisatie kan bedenken? Zeg dat dan gewoon. Niets is zo duur als een verkeerde plaatsing. (Bron: Fastcompany.com)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels