nieuws

Hoogopgeleide netwerkt vooral voor nieuwe kennis

Instroom

Een nieuwe baan zoeken is voor hoogopgeleiden niet de belangrijkste reden om te netwerken. Kennis en inspiratie opdoen wel.

Hoogopgeleide netwerkt vooral voor nieuwe kennis

Laat uw hoogopgeleide medewerkers maar rustig netwerken. Geen angst dat u ze daarmee kwijtraakt. Hoogopgeleiden zoeken in hun netwerk vooral kennis, ideeen en inspiratie. Het scoren van een nieuwe baan of opdracht is voor slechts 28 procent het voornaamste doel van het netwerken.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Yacht, bemiddelaar van hoogopgeleid talent. Hiervoor werden 644 hoogopgeleide professionals ondervraagd.

Kennis opdoen: kans voor bedrijven

Werkgevers kunnen hun voordeel doen met deze resultaten, zegt Hopmans, Algemeen Directeur Yacht. ‘Bied professionals de gelegenheid veel tijd en energie te investeren in hun netwerken en inspireer ze. Dat leidt zonder meer tot ideeën die goed zijn voor de eigen organisatie en medewerkers.’

Ruim de helft van de professionals koppelt het succes van hun netwerk namelijk aan de mate waarin zij kennis kunnen ontwikkelen en ideeën kunnen opdoen. Hopmans: ‘Daar ligt een mooie kans voor bedrijven en organisaties.’

Geef ze de ruimte!

Medewerkers de ruimte geven om te netwerken met (ex-)collega’s en (potentiële) klanten heeft nog een ander voordeel, zo blijkt uit eerder onderzoek. Wanneer mensen stevige relaties op kunnen bouwen, zijn zij beter in staat om de steeds verder vervagende grenzen tussen werk en privé te managen. Wanneer u Het Nieuwe Werken wil laten slagen is medewerkers stimuleren te netwerken dus een goede basis.

En laten we eerlijk zijn: HR kan een goed netwerk zelf ook handig gebruiken. Lees bijvoorbeeld de best practice over het SPP-netwerk in de woningbouwsector.

Mijn netwerk is succesvol wanneer…

Criteria die volgens ondervraagden van invloed zijn op een succesvol netwerk:

De juiste mensen ontmoeten 38%
Opdrachten/klanten vinden 28%
Een baan vinden 26%
Referenties/aanbevelingen vergaren 21%

18% vindt nieuwe baan via netwerk

Voor velen is een nieuwe baan of opdracht niet het belangrijkste doel van netwerken. Maar voor acht op de tien hoogopgeleiden leverde het wel eens een baan of opdracht op, stelt Yacht.

Baan of opdracht gevonden via het eigen netwerk:

Oud-werkgever/collega 18%
Vrienden 10%
Recruiter 9%
Klant/opdrachtgever 8%
Familie 8%
Kennis 7%
Via via 5%
LinkedIn 4%

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels