nieuws

Eerste hulp bij een beschadigd employer brand

Instroom

Primark, de budgetkledingketen die onder vuur ligt wegens een belabberd werkklimaat, belooft beterschap. Hoe herstel je een beschadigd employer brand?

Eerste hulp bij een beschadigd employer brand

Onderzoek van FNV Kleding wees onder meer uit dat leidinggevenden bij Primark personeel in de gaten hielden door middel van camera’s en gezondheidsklachten van de medewerkers negeerden. Verder waren er veel klachten over de hoge werkdruk. Dat zorgt voor een flinke uitdaging met betrekking tot het employer brand.

Geschrokken van beschuldigingen

Het bedrijf voerde overleg met de vakbond. “We zijn geschrokken en teleurgesteld door het nieuws van deze beschuldigingen, en we nemen deze zeer serieus”, zo verklaarde het bedrijf na afloop. Primark heeft FNV laten weten zijn leidinggevenden voortaan beter te scholen als gaat om het fatsoenlijk omgaan met medewerkers. Ook zullen camerabeelden niet langer worden gebruikt als controlemiddel en er wordt gewerkt aan het instellen van een ondernemingsraad.

Blazoen oppoetsen

Primark is zeker niet het eerste bedrijf dat zijn blazoen moet oppoetsen nadat het employer brand een deuk heeft opgelopen. Welke lessen zijn er te leren van bedrijven die Primark voorgingen.

De Amerikaan dr. John Sullivan werkte met allerlei bedrijven die om uiteenlopende redenen negatief in de aandacht kwamen te staan. Hij zet op de site van Ere Media een aantal stappen uiteen die kunnen helpen het tij te keren.

Stappen naar een betere reputatie

  • Aanvaard verantwoordelijkheid en kom openlijk uit voor de fouten die u heeft gemaakt.
  • Ontsla de verantwoordelijken of leg hen andere sancties op om duidelijk te maken dat u onethisch handelen niet accepteert.
  • Laat zien dat u lessen hebt geleerd. Mensen luisteren meestal beter naar wat u te vertellen heeft als u niet alleen aangeeft wat er fout ging, maar ook laat zien wat de oorzaak was en hoe u dit in de toekomst voorkomt.
  • Leer van bedrijven die eerder een gebutste reputatie hebben moeten repareren. Leer welke stappen succesvol waren in het verbeteren van de publieke opinie over het bedrijf.
  • Overweeg om een boodschap bij uw product te voegen waarin u uw kant van de zaak belicht en welke stappen uw bedrijf heeft genomen.
  • Laat uw ‘nieuwe gezicht’ zien in advertenties. Pas waar nodig uw logo’s, bedrijfskleuren of slogan aan om te laten zien dat u een ‘nieuw’ bedrijf bent.
  • Schakel werknemers in om de boodschap te verspreiden. Laat uw werknemers zien dat u bent veranderd. Zo kunnen zij optreden als ambassadeurs en vragen van anderen beantwoorden.
  • Besteed aandacht aan de veranderingen in uw jaarverslag en uw sociaal jaarverslag zodat werknemers, vakbonden, aandeelhouders en andere stakeholders weten wat u heeft gedaan om de situatie te verbeteren.
  • Speel open kaart op de corporate website.
  • Plaats een advertentie in landelijke media waarin u uw medewerkers bedankt voor hun inspanningen om de veranderingen tot stand te brengen.

Omslag Integriteit op de werkvloer
Tip! Voorkom misstanden op de werkvloer. U leest er meer over in het boek Integriteit op de werkvloer

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels