nieuws

Eigen netwerk is beste plek om baan te vinden

Instroom

Bijna een kwart (23%) van de werknemers die dit jaar een nieuwe baan vond, deed dit via netwerken. Vacaturesites (13%) en uitzendbureaus (9%) bleken beduidend minder effectief voor de baanzoekers.

Eigen netwerk is beste plek om baan te vinden

Dit concludeert Intelligence Group uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Dit onderzoek is gehouden onder 15.370 personen. Van deze groep zijn 2.895 ondervraagden in het afgelopen jaar van baan gewisseld.

CV-databases

Niet alleen de effectiviteit van de eigen netwerken nam dit jaar toe, ook sociale media (+2%) en CV-databases (+1%) werden vaker succesvol gebruikt om een baanzoeker te matchen met een vacature.

Opleidingsniveau

Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe belangrijker het eigen netwerk is bij het vinden van een baan.  28 procent van de academisch geschoolden vindt een baan via het eigen netwerk. Toch neemt de effectiviteit van dit kanaal (met 3%) af bij WO’ers . Zij vonden dit jaar hun baan vaker via sociale media (7%) en open sollicitaties (6%). Het valt dus op dat WO’ers voor kanalen kiezen waar zij de mogelijkheid hebben om zich op een persoonlijkere manier voor te stellen bij een werkgever, signaleert Intelligence Group.

VMBO

Onder VMBO’ers neemt het zoeken naar een baan via het eigen netwerk juist toe. Ruim 22 procent van de VMBO’ers geeft te kennen via bekenden aan een baan te zijn gekomen, wat een verdubbeling is ten opzichte van 2016.

Mismatch

Werkgevers en werknemers gebruiken niet altijd dezelfde kanalen voor het aanbieden en zoeken naar een vacature. “De Nederlandse arbeidsmarkt kent veel verschillende vormen van mismatch. Eén van de meest belangrijke en meest onderschatte probleem is dat werkgevers en werknemers andere kanalen gebruiken om te zoeken. Dit resulteert automatisch in andere baanvindkanalen. Werkgevers kunnen veel winst behalen door beter doelgroepgericht te werven”, zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.

Vijftig plussers

Met name werkzoekenden van vijftig jaar en ouder vertrouwen nog vaak op traditionele kanalen, terwijl werkgevers modernere kanalen inzetten. Ruim 16 procent van de 50-plussers zegt in 2017 via een uitzendbureau aan een baan te zijn gekomen. Daarentegen blijkt dat vacaturesites effectiever gebruikt worden door mid careers en sociale media steeds vaker door jongeren.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels