Bereid u goed voor op de fiscale wijzigingen uit het regeerakkoord

Het regeerakkoord van het kabinet Rutte III bevat de nodige fiscale vernieuwingen en aanpassingen. Ook in het kader van de werknemersverzekeringen veranderen nog enkele zaken. Een aantal daarvan is relevant voor HR. We zetten deze hierna graag voor u op een rij.

Bereid u goed voor op de fiscale wijzigingen uit het regeerakkoord

In plaats van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) komt een nieuwe wet met een ‘opdrachtgeversverklaring’. Deze gaat gelden voor zelfstandigen die meer in rekening brengen dan een ‘laag’ tarief van ongeveer 15 tot 18 euro per uur en minder dan 75 euro per uur.

De opdrachtgeversverklaring geeft opdrachtgevers vooraf duidelijkheid en zekerheid bij de inhuur van zzp’ers. Opdrachtgevers moeten hiervoor een webmodule invullen met vragen over de aard van de werkzaamheden.

Individuele leerrekening

Het kabinet wil de huidige fiscale aftrekpost voor scholingskosten vervangen door een individuele leerrekening voor iedereen met een startkwalificatie (een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger).

Belastingverlaging

De belastingen worden eenvoudiger en lager door een tweeschijvenstelsel met een basistarief van 36,93 procent en een toptarief van 49,5 procent. Verder wordt de algemene heffingskorting verhoogd met ongeveer 350 euro in 2021. Het maximum van de arbeidskorting komt zo’n 365 euro hoger te liggen.

De afbouw boven een bepaald arbeidsinkomen stijgt daarbij wel van 3,6 naar 6 procent. Het kabinet bekostigt deze fiscale wijzigingen grotendeels met een verhoging van het lage BTW-tarief van 6 naar 9 procent.

Gedifferentieerde WW-premie naar type contract

Het nieuwe kabinet wil de premiedifferentiatie in de WW aanpassen om het vaste contract aantrekkelijker te maken. Momenteel wordt de gedifferentieerde WW-premie berekend op basis van de lasten van de eerste zes maanden WW per sector. In plaats hiervan denkt het kabinet Rutte III aan een premie met een lager premiepercentage voor vaste contracten dan voor contracten voor bepaalde tijd. Ook deze is gebaseerd op de eerste zes maanden WW. Dit moet het vaste contract aantrekkelijker maken.

U kunt alvast berekenen welk kostenvoordeel dit uw organisatie kan opleveren en of vaste contracten daadwerkelijk aantrekkelijker voor uw organisatie worden.

Loondoorbetalingsperiode bij ziekte

De loondoorbetalingsperiode bij ziekte voor kleine werkgevers (tot 25 werknemers) gaat omlaag van twee naar één jaar. Dit moet stimuleren dat deze werkgevers weer meer personeel in (vaste) dienst durven te nemen. De verantwoordelijkheid voor loondoorbetaling en re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar verschuiven hierbij naar het UWV.

De ontslagbescherming van twee jaar blijft bestaan. Voor de collectieve kosten van het tweede ziektejaar komt er een uniforme lastendekkende premie, die de kleine werkgevers moeten betalen.

Periode premiedifferentiatie WGA

De periode waarvoor de gedifferentieerde premie voor de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) geldt, gaat omlaag van tien naar vijf jaar. Dit beperkt voor u als werkgever de periode aanzienlijk waarover u risico loopt als een werknemer arbeidsongeschikt wordt.

Centraal Beheer
Meer lezen over fiscale aspecten van arbeidsvoorwaarden? Download dan de publicatie
Wegwijs in Arbeidsvoorwaarden

Foto: Alexandr Ivanova | Pixabay

Zo maak je je personeelsbestand divers

Streef je naar een organisatie met meer kleur? Dan worstel je wellicht met enkele vragen. Bijvoorbeeld: hoe overtuig je kandidaten dat ze echt welkom zijn? Technisch consultancybedrijf de Fitch Group heeft hier ervaring mee.

Overname? Dit is wat er geldt voor uitzendkrachten

Overname? Dit is wat er geldt voor uitzendkrachten

Bij een overgang van onderneming, wat er geldt er dan voor uitzendkrachten? Gaan zij ook mee over?

Wijziging Participatiewet: meer uniformiteit

Wijziging Participatiewet: meer uniformiteit

De Participatiewet is aangepast om belemmeringen bij werkgevers weg te nemen. Daardoor moet het makkelijker worden om iemand met een arbeidsbeperking aan te nemen. Zo moet het aanvragen van subsidies of hulpmiddelen bij elke gemeente hetzelfde zijn.

Cédric Verschooten en Michael Neefs:  "We hebben dus betere kandidaten en minder bureaucratie, wat zorgt voor een betere ervaring."

Zo verbeterde en versnelde de Brusselse overheid het wervingsproces

Het Brussels hoofdstedelijk gewest weet met het initiatief Talent.brussels succesvol mensen aan te trekken voor overheidsbanen in tijden van enorme schaarste. De drijvende kracht daarachter is het HR-platform MyTalent, dat een persoonlijke...

Wet gelijke kansen bij werving en selectie - wat HR moet weten

Wet gelijke kansen bij werving en selectie - wat HR moet weten

Werkgevers moeten vastleggen hoe zij ervoor zorgen dat hun sollicitatieprocedure objectief verloopt, zodat er geen sprake is van discriminatie. Dat staat in het wetsvoorstel Wet gelijke kansen bij werving en selectie. Wat betekent deze wet voor HR?

Prinsjesdag 2022: 'Werk moet aantrekkelijker worden'

Prinsjesdag 2022: 'Werk moet aantrekkelijker worden'

Wat zijn de gevolgen van Prinsjesdag 2022 voor werkenden en werkgevers? Bij veel maatregelen staat vooral het financieel aantrekkelijker maken van werken centraal, zegt Christian Klein, adviseur Inkomensverzekeringen en duurzame inzetbaarheid bij...

WW-regeling op de schop: een overzicht

WW-regeling op de schop: een overzicht

Rutte IV wil de de WW gaan aanpassen en de verschillen tussen vast en flex verminderen. Doel is om zo de interne flexibiliteit en wendbaarheid van bedrijven te vergroten. Hoe ziet de regeling eruit en wat zijn de huidige regels voor de WW?

'Pensioencommunicatie hoort bij goed werkgeverschap'

'Pensioencommunicatie hoort bij goed werkgeverschap'

Pensioen is de duurste secundaire arbeidsvoorwaarde. Het is zonde als je je werknemers hier niet goed over informeert. "Zodra ze weten wat het inhoudt, vliegt de waardering voor de werkgever omhoog", zegt Hugo van Kuijeren van VLC & Partners.