Compensatieregeling moet kosten werkgevers door transitievergoeding beperken

Het kabinet Rutte II kwam in maart 2017 met een wetsvoorstel voor compensatie voor werkgevers van de transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. Ook wijzigt het voorstel de manier waarop in cao's kan worden afgeweken van de transitievergoeding. Het parlement moet het voorstel nog behandelen, waarna de regels per 1 juli 2019 kunnen ingaan.

Compensatieregeling moet kosten werkgevers door transitievergoeding beperken

Als werkgever moet u bij ontslag van een medewerker een transitievergoeding betalen als de arbeidsovereenkomst minstens twee jaar heeft geduurd. Dit geldt ook als u een werknemer na twee jaar ziekte ontslaat. Vanwege de transitievergoeding beëindigen veel werkgevers de arbeidsovereenkomst dan niet en betalen ze geen loon door. Meestal leidt dit tot een rechtszaak. Als de rechter de arbeidsovereenkomst dan niet ontbindt, ontstaat een zogeheten slapend dienstverband.

Kosten werkgever

Het kabinet Rutte II wilde deze situatie oplossen met een compensatie voor de transitievergoeding bij ontslag na twee jaar ziekte. Dit moet een opstapeling van kosten voor de werkgever voorkomen. De werkgever heeft voor de zieke werknemer al twee jaar het loon doorbetaald en re-integratiekosten gemaakt. De voorgestelde regeling geldt met terugwerkende kracht tot 1 juli 2015. Dit geeft werkgevers recht op compensatie voor de transitievergoeding die ze sinds die datum hebben betaald aan langdurig arbeidsongeschikte werknemers.

Transitietool

Wanneer heeft een werknemer recht op een transitievergoeding en hoe hoog is die vergoeding? Met de tool van PW. komt u eenvoudig tot een betrouwbare berekening.

Naar de transitietool

Betaling door UWV

Als de compensatieregeling wordt ingevoerd dan krijgt u de compensatie voor de transitievergoeding van het UWV. Het maakt daarbij niet uit hoe u de arbeidsovereenkomst beëindigde. De compensatie is in principe gelijk aan de betaalde transitievergoeding. Hierbij komen eventuele transitie- of inzetbaarheidskosten bij die van de transitievergoeding zijn afgetrokken, maar die u wel heeft betaald.

Vanuit Awf

Het UWV betaalt de compensatie vanuit het Algemeen werkloosheidsfonds (Awf). Vanwege de terugwerkende kracht van de regeling tot 1 juli 2015 zal de Awf-premie eenmalig (in het jaar dat de regeling ingaat) stijgen met ongeveer 0,5 procent. Daarnaast gaat de Awf-premie bij het doorgaan van de regeling structureel omhoog met ongeveer 0,1 procent.

Alternatief in cao

Verder wijzigt het wetsvoorstel voor de compensatieregeling de mogelijkheid om in een cao voorzieningen te treffen die de transitievergoeding vervangen. Bij die voorzieningen gaat het bijvoorbeeld om een eigen vergoedingsregeling, scholingsfaciliteiten, outplacement of een bovenwettelijke WW-uitkering. Hierbij geldt momenteel de voorwaarde dat de gekapitaliseerde waarde van deze voorzieningen gelijk is aan wat een werknemer aan transitievergoeding zou ontvangen.

Bedrijfseconomisch ontslag

De compensatieregeling beperkt de vervangingsmogelijkheid in de cao tot ontslag om bedrijfseconomische redenen. De cao moet hierbij uitdrukkelijk aangeven dat de transitievergoeding niet verschuldigd is. Ook hoeft de (gekapitaliseerde) waarde van de voorzieningen niet meer gelijkwaardig te zijn aan de transitievergoeding. Geeft de cao alleen recht op een financiële vergoeding dan is die in principe gelijk aan de wettelijke transitievergoeding. Een lagere vergoeding is mogelijk als dat volgens de cao-partijen nodig is om financieel-economische redenen.

Uitstel of afstel?

Het parlement moet dus nog naar het wetsvoorstel kijken. Het kan zelfs zo zijn dat de regeling er niet komt. Zo is de Raad van State (RvS) niet enthousiast over het wetsvoorstel. Dat lost namelijk het probleem niet op dat werkgevers na twee jaar arbeidsongeschiktheid werknemers ook nog een transitievergoeding moeten betalen. Daarnaast vindt de RvS de voorgestelde uitvoering door het UWV te kostbaar en inefficiënt.

Transitievergoeding voorkomen

U kunt transitievergoedingen na twee jaar ziekte voor zijn door te zorgen voor een effectief re-integratiebeleid voor uw werknemers. Nog beter is waar mogelijk te voorkomen dat uw werknemers langdurig ziek raken. Wees daarvoor alert op signalen van overbelasting en zorg dat de arbeidsomstandigheden in uw organisatie in orde zijn.

Centraal Beheer
Nog veel meer lezen over de compensatie voor de transitieregeling? Download dan de publicatie
Wegwijs in Arbeidsvoorwaarden.

Foto: Alexandr Ivanova | Pixabay

Zo maak je je personeelsbestand divers

Streef je naar een organisatie met meer kleur? Dan worstel je wellicht met enkele vragen. Bijvoorbeeld: hoe overtuig je kandidaten dat ze echt welkom zijn? Technisch consultancybedrijf de Fitch Group heeft hier ervaring mee.

Overname? Dit is wat er geldt voor uitzendkrachten

Overname? Dit is wat er geldt voor uitzendkrachten

Bij een overgang van onderneming, wat er geldt er dan voor uitzendkrachten? Gaan zij ook mee over?

Wijziging Participatiewet: meer uniformiteit

Wijziging Participatiewet: meer uniformiteit

De Participatiewet is aangepast om belemmeringen bij werkgevers weg te nemen. Daardoor moet het makkelijker worden om iemand met een arbeidsbeperking aan te nemen. Zo moet het aanvragen van subsidies of hulpmiddelen bij elke gemeente hetzelfde zijn.

Cédric Verschooten en Michael Neefs:  "We hebben dus betere kandidaten en minder bureaucratie, wat zorgt voor een betere ervaring."

Zo verbeterde en versnelde de Brusselse overheid het wervingsproces

Het Brussels hoofdstedelijk gewest weet met het initiatief Talent.brussels succesvol mensen aan te trekken voor overheidsbanen in tijden van enorme schaarste. De drijvende kracht daarachter is het HR-platform MyTalent, dat een persoonlijke...

Wet gelijke kansen bij werving en selectie - wat HR moet weten

Wet gelijke kansen bij werving en selectie - wat HR moet weten

Werkgevers moeten vastleggen hoe zij ervoor zorgen dat hun sollicitatieprocedure objectief verloopt, zodat er geen sprake is van discriminatie. Dat staat in het wetsvoorstel Wet gelijke kansen bij werving en selectie. Wat betekent deze wet voor HR?

Prinsjesdag 2022: 'Werk moet aantrekkelijker worden'

Prinsjesdag 2022: 'Werk moet aantrekkelijker worden'

Wat zijn de gevolgen van Prinsjesdag 2022 voor werkenden en werkgevers? Bij veel maatregelen staat vooral het financieel aantrekkelijker maken van werken centraal, zegt Christian Klein, adviseur Inkomensverzekeringen en duurzame inzetbaarheid bij...

WW-regeling op de schop: een overzicht

WW-regeling op de schop: een overzicht

Rutte IV wil de de WW gaan aanpassen en de verschillen tussen vast en flex verminderen. Doel is om zo de interne flexibiliteit en wendbaarheid van bedrijven te vergroten. Hoe ziet de regeling eruit en wat zijn de huidige regels voor de WW?

'Pensioencommunicatie hoort bij goed werkgeverschap'

'Pensioencommunicatie hoort bij goed werkgeverschap'

Pensioen is de duurste secundaire arbeidsvoorwaarde. Het is zonde als je je werknemers hier niet goed over informeert. "Zodra ze weten wat het inhoudt, vliegt de waardering voor de werkgever omhoog", zegt Hugo van Kuijeren van VLC & Partners.