nieuws

Personeelsbehoud geeft HR-professional slapeloze nachten

Instroom

Een op de vijf HR-professionals in het MKB zegt ’s nachts wakker te liggen van de vraag hoe de juiste werknemers aan boord te houden.

Personeelsbehoud geeft HR-professional slapeloze nachten

Ook het waarborgen van de kwaliteit in een team is een zorgenpost. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed.

Meer dan de helft vertrekt binnen vijf jaar

Als men de juiste kandidaat heeft gevonden, dient de volgende vraag zich aan: hoe zorg je dat hij of zij aan boord blijft? Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de medewerkers in het mkb (58%) het bedrijf binnen vijf jaar weer verlaat. En met het vertrek verliezen mkb-bedrijven vaak kostbare kennis en kunde. Slechts een op de zes mensen (16%) is zeer loyaal en blijft minstens elf jaar bij het bedrijf in dienst.

Interne carrière- en doorgroeimogelijkheden

Het bieden van goede doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling binnen een onderneming kan helpen bij het – voor langere tijd – behouden van personeel. 37 procent van de ondervraagden ziet dit echter als grootste uitdaging.
Vooral bij financiële instellingen en het verzekeringswezen, horeca en recreatie, en zakelijke dienstverlening heeft respectievelijk 52 procent, 45 procent en 40 procent moeite met het bieden van voldoende carrièremogelijkheden.

In huis houden van kennis

In de IT- en telecommunicatiesector ziet men vooral een uitdaging in het in huis houden van kennis (45%). Ook het tevreden houden van medewerkers is volgens bijna drie op de tien HR-verantwoordelijken (30%) een issue. In de sector gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening is dat zelfs 38 procent.

Job branding

Sander Poos, managing director Benelux bij Indeed: “Het bieden van een goed salaris alleen is tegenwoordig niet meer voldoende om werknemers te werven en te behouden. Employer branding en job branding gaan steeds meer hand in hand: de bedrijfscultuur en locatie van het bedrijf zijn voor werknemers minstens zo belangrijk.”

Uitstippelen van carrièremogelijkheden

Voor mkb-bedrijven is extra aandacht voor het behouden van werknemers daarom cruciaal, zegt Poos. “Dit kunnen zij bijvoorbeeld doen door het aanbieden van educatieve programma’s, gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en het uitstippelen van carrièremogelijkheden.”

Werknemers persoonlijk leren kennen

Volgens Poos is het hierbij belangrijk dat de bedrijfscultuur erop ingericht is om mensen te ondersteunen en te motiveren. Ook het management speelt hierbij een belangrijke rol. “Doordat mkb’ers kleiner zijn, is het makkelijker om werknemers persoonlijk te leren kennen en voordelen zo aan te passen, dat deze aansluiten op de behoeften van werknemers.”

Promotie of salarisverhoging

Daarnaast, zo zegt Poos, is het belangrijk om werknemers te belonen in de vorm van een promotie of salarisverhoging, of werknemers de gelegenheid te geven om flexibel te werken. “Als het totaalplaatje klopt, zorgt dat ervoor dat werknemers minder snel kijken naar een andere uitdaging.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels