nieuws

Verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2017 van start

Instroom

Het startschot voor de negende editie van de verkiezing ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ – #MIR2017 – is net gegeven. Tijdens deze jaarlijks terugkerende verkiezing strijden genomineerde recruiters om de felbegeerde eer de meest invloedrijke recruiter van het jaar te worden. Met een volledig nieuwe opzet van de verkiezing zijn er dit jaar meer titels te winnen, is er een publieksprijs en een vakjuryprijs en speelt video een grote rol bij deze verkiezing.

Verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2017 van start

“In de basis van de verkiezingen veranderen we niet veel”, zegt initiatiefnemer en organisator Bas Westland over de verkiezing van de Meest Invloedrijke Recruiter (MIR) van 2017. “Recruiters in de categorieën Agency, Corporate, Interim en Talent worden door vakgenoten, collega’s, kandidaten of klanten genomineerd. Dat hebben we altijd zo gedaan en werkt goed, dus houden we dat ook zo. Bij voorgaande verkiezingen volgde na de nominatieronde een stemronde en konden vervolgens de overall winnaar én de winnaars van de verschillende categorieën tijdens de rondetafelgesprekken hun visie, kennis en kunde van het recruitmentvak laten zien. Nu, bij de negende editie, willen we daar een schepje bovenop doen. Niet alleen de winnaars moeten zich bewijzen, maar alle genomineerde recruiters moeten laten zien wat zij in huis hebben.”

Nomineren kan nog tm 18  december!

Mee gaan met de ontwikkelingen binnen het vak

Bij deze nieuwe opzet van de verkiezingen wordt video – momenteel hip and happening in recruitmentland – volop ingezet. Met behulp van videointerviewplatform Cammio geven de genomineerde recruiters in een video antwoord op de vragen: Wat is je grootste recruitmentsucces van het afgelopen jaar?, Wat is je belangrijkste recruitmentinnovatie van het afgelopen jaar?, Wat heb je het afgelopen jaar gedaan om bij te blijven in je vak?, Hoe heb jij je kennis over je vak het afgelopen jaar binnen én buiten je bedrijf gedeeld? en Wat is volgens jou de belangrijkste recruitment trend voor 2018? Met deze antwoorden kunnen de genomineerde recruiters laten zien dat ze verstand van recruitmentzaken hebben en dus terecht in de race zijn voor de felbegeerde titel #MIR2017.

Op basis van de antwoorden in de video, kiest zowel de vakjury als de publieksjury uiteindelijk de meest invloedrijke recruiters. Deze video’s zijn toegankelijk voor iedereen. Zowel het publiek als de 4-koppige vakjury kiezen op basis van deze video’s per categorie een winnaar. De vakjury bestaat uit: Olfertjan Niemeijer, Ronald van Driel, Marco Hendrikse en Gusta Timmermans.

“En wat is invloedrijk?”, zegt Olfertjan Niemeijer, winnaar in de categorie Agency in 2013 en dus ook 1 van de vakjuryleden dit jaar. Ik denk dat het vooral te maken heeft met visie op het vak. Welke van al die verschillende wegen die naar Rome leiden, kies je als recruiter. Ga je voor sales, kwaliteit, kwantiteit, specialiteit, of.. noem maar op. Het belangrijkste voor mij is dat je als recruiter – en zeker als de Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar – laat zien welke visie je hebt op de ontwikkeling van het vak en hoe goed je kunt samenwerken.”

“Voor mij is de Meest Invloedrijke Recruiter iemand die anderen inspireert en beter laat functioneren”, zegt Marco Hendrikse, hoofdredacteur van PW. en eveneens lid van de vakjury #MIR2017. “Naast het zelf succesvol in de praktijk toepassen van recruitmenttechnieken, betekent dit dat de MIR kennis deelt en een intern en extern netwerk onderhoudt. De MIR moet dus communicatief vaardig zijn, een echte netwerker en nieuwe technieken kunnen vertalen naar de eigen praktijk. Maar bovenal moet de MIR liefde voor het recruitmentvak hebben!”

Transparantie en kwaliteit

“Transparantie en kwaliteit staan – net als voorgaande jaren – bij de verkiezing voorop”, aldus Westland. “Met openbare video’s en juryrapporten – want deze worden ook openbaar – voorkom je de schimmige achterkamertjespolitiek die je veel ziet bij verkiezingen waar een vakjury ingezonden cases beoordeelt. Dat wil ik niet. Ik houd van transparante verkiezingen waarbij alles open en inzichtelijk is. Door video te gebruiken, geven we ook iedereen een gelijke kans. Vaak zie je bij verkiezingen met ingezonden cases dat grote organisaties winnen. Die grote organisaties hebben een enorme backoffice, die deze cases kunnen uitwerken en fantastisch kunnen verpakken. Een recruiter met een briljant idee of een gave actie, heeft dat voordeel niet. Door deze insteek heeft iedereen evenveel kans.”

Ook Gusta Timmermans, voorzitter van Recruiter United én een van juryleden bij deze verkiezing, is blij met de nieuwe aanpak. “Een enorme verbetering van de verkiezing”, zegt Timmermans hierover. “Nu ook de vakjury een beoordeling geeft, krijgt ook de recruiter met een minder groot netwerk, de kans om zijn/haar kwaliteiten te laten zien.”

Over de verkiezing ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ (MIR)

De verkiezing ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ is een initiatief van Bas Westland, hoofdredacteur van de blog EmploIT.nl. De verkiezing wordt sinds 2009 jaarlijks gehouden. Eerdere overall winnaars zijn: Joris van den Beuken (2016), Koos Wurzer (2015), Rob van Elburg (2014), Britt van Capelleveen (2013), Nicole van Thoor (2012), Wesley Hendriks (2011), Kay Goedhardt (2010) en Roos van Vugt (2009).

De Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar word je niet zomaar. Om mee te kunnen doen aan deze verkiezing van EmploIT.nl, moet je genomineerd worden door je vakgenoten, klanten of kandidaten in de categorieën Agency, Corporate, Interim en Talent. Na de nominatieronde volgt er een verkiezingsronde waarin het publiek en een vakjury video’s van de genomineerden beoordelen. De genomineerde recruiters geven in de video’s antwoord op 5 verschillende vragen waarmee ze hun kwaliteit en kennis van zaken laten zien. Via SurveyMonkey kan je nu al jouw favoriete recruiter nomineren. De verkiezing start traditioneel pas aan het einde van jaar. Op 19 december barst de verkiezingsstrijd los en kan er via SurveyMonkey op de verschillende genomineerden worden gestemd. Ook breng je een stem uit voor de overall winnaar. Meer dan 1 keer stemmen is niet toegestaan en anoniem stemmen mag ook niet. Alles in het kader van transparante verkiezingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels