nieuws

Digitale technologie zorgt voor transformatie van recruitment

Instroom

Ontwikkelingen in data, machine learning en digitale technologieën zorgen voor een transformatie van recruitment.

Digitale technologie zorgt voor transformatie van recruitment

“Het klassieke recruitmentmodel waarbij een werkgever een vacature adverteert en wacht op reacties van actief werkzoekenden is nog steeds dominant in de recruitmentsector. Het gemak
waarmee werkzoekenden kunnen reageren op online vacatures zorgt voor grote aantallen sollicitaties, maar de kans om het gezochte talent te vinden, wordt niet groter”, stelt Alistair Cox, ceo van Hays .

Latente werkzoekenden

Bovendien is er een grote kans dat de organisatie met het klassieke recruitmentmodel een grote hoeveelheid latente of passieve werkzoekenden mist. “De traditionele aanpak miskent de kerncomponenten van succesvolle arbeidsbemiddeling: gedetailleerde marktkennis en opgebouwde persoonlijke relaties worden te weinig benut.”

Recruitmentproces vernieuwen

Recruiters moeten volgens Hays de omslag maken van het zogenaamde Advertise & Apply-model – waarbij de werkgever een vacature (online) publiceert en de werkzoekende reageert – naar het Find & Engage-model. Cox: “In de huidige wereld waarin talent schaars is, ontkomen werkgevers er niet aan om hun recruitmentproces te vernieuwen om zo de groep van potentiële kandidaten aanzienlijk uit te breiden. Dat betekent onder meer actief zoeken naar talenten in online communities en het gebruik van data science tools.”

Transformatie van recruitment

Hays waarschuwt wel dat het binnenharken van data niet volstaat voor de transformatie van recruitment. Die data zeggen op zichzelf niets. “Tenzij organisaties en recruitmentbureaus beschikken over geavanceerde tools en systemen, is het onvermijdelijk dat kandidaten benaderd worden voor vacatures die niet relevant voor hen zijn”, zo schrijft de recruitmentorganisatie in het rapport De transformatie van recruitment.

Competenties in kaart brengen

De kracht van data wordt volgens Hays pas benut wanneer organisaties en recruiters in staat zijn om deze data om te zetten in inzichten. “Bijvoorbeeld door werkelijk in kaart te krijgen wat de concrete competenties en relevante werkervaringen zijn van kandidaten. Wie dat weet, heeft waardevolle input voor zaken als het versterken van de relatie en het opstellen van een shortlist.”

Digitale dynamiek

Cox: “Tien jaar ben ik nu ceo van Hays, maar nooit eerder zag ik de arbeidsmarkt en de recruitmentsector zo snel veranderen als vandaag de dag. Technologie, de digitale dynamiek en de opkomst van data-science en artificial intelligence (AI) vuren veranderingen aan en creëren continu nieuwe manieren van werken. Tegelijkertijd blijft de onderliggende opdracht hetzelfde: hoe vind je de beste mensen voor jouw organisatie? De behoefte aan de beste talenten blijft, maar de manier om deze kandidaten binnen te halen verandert totaal. En dat vraagt een nieuwe aanpak van organisaties. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt.”

Alleen organisaties die de kunst van het verleiden onder de knie hebben en hun wervingsprocedure aanpakken, kunnen een toekomstbestendig recruitmentbeleid voeren.
Leer meer op het congres Future Proof Recruitment.

Reageer op dit artikel