nieuws

Falend onboardingsproces hindert nieuwe medewerkers

Instroom

Werkgevers zien het vertrek van goede medewerkers vaak als onvermijdelijk. Maar er is veel dat zij kunnen verbeteren in hun interne processen om mensen vast te houden. Het onboardingsproces hoort bij de interne processen die het meest falen.

Falend onboardingsproces hindert nieuwe medewerkers

Dat blijkt uit onderzoek van Nintex, een wereldwijd opererend bedrijf gespecialiseerd in workflowverbetering. Voor het onderzoek ondervroeg Nintex duizend fulltime werknemers van Amerikaanse bedrijven.
Lees ook: Onboarding: wat betekent het?

Processen hangen samen

De interne processen die het vaakst averij oplopen zijn IT, onboarding en administratieve processen. Vaak hangen de processen ook met elkaar samen. Wanneer het IT niet lukt om een nieuwe medewerker van de juiste apparatuur en software te voorzien, loopt het onboardingsproces ook schade op.

Geen toegang tot documenten

Het onboardingsproces stokt het vaakst (55%) doordat nieuwe werknemers geen toegang krijgen tot documenten en tools die hen in staat stellen hun werk goed te doen. 46 procent van de ondervraagden zegt dat ze niet worden geïnformeerd over interne procedures. 43 procent ontvangt niet de papieren en formulieren die nodig zijn bij indiensttreding.

Kennismaking met collega’s

Ook op sociaal gebied laat het onboardingsproces de nieuwe medewerkers regelmatig in de steek. 34 procent heeft het gevoel dat het onboardingproces faalt als het erom gaat de nieuwe werknemer deel te laten uitmaken van de bedrijfscultuur. 33 procent zegt dat de kennismaking met de nieuwe collega’s hinder ondervindt van een haperend onboardingsproces.

Wie krijgt de schuld?

Wanneer het mis gaat met de processen voor onboarding, krijgt HR van 53 procent van de ondervraagden de schuld. Een op de vijf wijst met de beschuldigende vinger naar de ceo.

Slecht werkende interne processen geven werknemers het idee dat ze niet kunnen groeien in hun werk. Twee derde van de ondervraagden zegt dat hij of zij hierdoor hun potentieel niet kunnen vergroten. 25 procent zegt zijn potentieel nooit te bereiken.

Verloop door slecht onboardingsproces

Dit alles heeft gevolgen voor het verloop. 53 procent van de ondervraagden zegt zich niet te kunnen voorstellen over vijf jaar nog bij de huidige werkgever te werken. Van de mensen die actief op zoek zijn naar ander werk, zegt dat slecht werkende interne processen bij de huidige werkgever hierin een rol spelen.

onboardingEen degelijk HR-beleid vraagt om goede onboarding en offboarding van medewerkers. Leer welke stappen u kunt zetten om uw processen te optimaliseren tijdens de tweedaagse training Van onboarding tot offboarding 

Reageer op dit artikel