nieuws

10 redenen waarom vraag en aanbod op de arbeidsmarkt niet matchen

Instroom

Werkgevers zitten te springen om talentvolle medewerkers. Werknemers willen carrièrekansen pakken. Waarom weten zij elkaar dan toch vaak zo slecht te vinden op de arbeidsmarkt?

10 redenen waarom vraag en aanbod op de arbeidsmarkt niet matchen

Intelligence Group onderzocht samen met Ben Rogmans van Arbeidsmarktkansen.nl waarom werkgevers en werknemers elkaar niet vinden op de arbeidsmarkt. Het probleem zit hem in een gebrek aan transparantie, concluderen de onderzoekers in de whitepaper De beroepsbevolking heeft recht op een transparante arbeidsmarkt.

Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt

“Meer transparantie zorgt er voor dat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar sneller en eenvoudiger vinden”, zo schrijven zij in de whitepaper. “Vacatures staan minder lang onnodig open, het aantal werklozen en de frictiewerkloosheid zal structureel met enkele tienden procentpunten dalen en werkzoekenden vinden sneller ander werk. De kwaliteit van de matches zal omhoog gaan, waardoor er minder werkgevers en werknemers na korte tijd teleurgesteld weer uit elkaar gaan.”

Tien redenen voor gemiste kansen

Intelligence Group en Arbeidsmarktkansen.nl definiëren tien redenen waarom vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar niet optimaal vinden:

  • Er zijn meer dan 13.000 websites die alleen maar vacatures tonen;
  • Er zijn meer dan 50.000 websites waarop vacatures staan;
  • We onderscheiden ongeveer 430 beroepsgroepen, en bedenken daar meer dan 200.000 verschillende namen voor;
  • Online vacatures zoeken is een kunst die niet iedereen beheerst;
  • Er staan veel spookvacatures online;
  • In veel vacatures staat weinig concreets over het werk dat je moet gaat doen;
  • Gemiddeld staat een vacature op zes verschillende websites;
  • Werkgevers posten op andere websites dan die waarop werknemers zoeken;
  • Het UWV verstrekt uitkeringen, maar helpt niet met zoeken;
  • Er zijn allerlei belemmeringen om van sector of branche te veranderen.

Alleen organisaties die de kunst van het verleiden onder de knie hebben en hun wervingsprocedure aanpakken, kunnen een toekomstbestendig recruitmentbeleid voeren.
Leer meer op het congres Future Proof Recruitment.

Reageer op dit artikel