nieuws

‘89 procent werkenden oriënteert zich jaarlijks op andere baan’

Instroom

Anouk Kon presenteerde tijdens een webinar interessante cijfers over het zoekgedrag van Nederlandse medewerkers. Vrijwel iedereen kijkt wel eens naar nieuwe carrièremogelijkheden. Kon geeft aan hoe je daar als werkgever op in kunt spelen, zodat je de juiste medewerkers aantrekt.

‘89 procent werkenden oriënteert zich jaarlijks op andere baan’

Op 16 februari verzorgde Anouk Kon, Recruitment Evangelist in het Indeed Employer Insights team, een webinar over de Return on Investment (ROI) van recruitmentactiviteiten.

In dit artikel worden een aantal opvallende cijfers en uitspraken uit dit webinar op een rij gezet.

Zo constateert Kon dat vrijwel iedere werkende volwassene in Nederland wel eens zoekt naar nieuwe, andere carrièremogelijkheden. Maar liefst 89% van de werkende volwassenen zou zich een aantal keer per jaar oriënteren op andere mogelijkheden. Daarvan zoekt 71% zelfs maandelijks naar leuke vacatures.

Verschillende oriëntatiebronnen

Mensen die op zoek gaan naar een nieuwe baan, gaan zich zes maanden vantevoren oriënteren. Ze abonneren zich op vacature-alerts (55%), bezoeken vacaturesites (48%) en bezoeken de carrièresite van bedrijven (42%). In sterk toenemende mate wordt ook gebruik gemaakt een mobile vacature-app (26%).

Geen wonder dus dat werkzoekenden niet weten op welke site of via welke app zij een vacature hebben gespot. Vijf op de zes werkzoekenden (ruim 83%) vermeldt een onjuiste vacaturebron wanneer hiernaar gevraagd wordt tijdens het sollicitatieproces. Dit kunt u dus alleen goed meten door gebruik te maken van automated source tracking, bijvoorbeeld via het applicant tracking system (ATS) of door trackinglinks te gebruiken.

Vijf tips voor optimalisatie wervingsstrategie

Kon sluit af met vijf tips om de wervingsstrategie te optimaliseren:

  1. Krijg inzicht in de doelgroep die je probeert aan te trekken. Wat vind de doelgroep belangrijk? Waar is de doelgroep graag – on- en offline? Hoe trek je de aandacht van die doelgroep?
  2. Creëer aantrekkelijke content om uw vacatures en het werkgeversmerk te communiceren., inclusief relevante keywords.
  3. Meet en controleer resultaten. Evalueer de ROI en optimaliseer het recruitmentbudget voor de best presterende wervingsbronnen.
  4. Richt uw sollicitatieproces eenvoudig in. Maak het proces zo laagdrempelig mogelijk. Stel geen tientallen vragen. Dan haken (potentiele) sollicitanten af.
  5. Blijf op de hoogte van trends in de sector en neem deel aan gesprekken ,et kandidaten over hun gewoonten om te begrijpen wat op dit moment ‘in’ is.

Tip: Lees ook deze whitepaper over hoe toppresteerders naar nieuwe banen zoeken.

Reageer op dit artikel