nieuws

Aantrekken van talent moeilijker dan klanten winnen

Instroom

Het aantrekken van talent is voor organisaties inmiddels een grotere uitdaging dan het aantrekken van nieuwe klanten. Dat zegt meer dan de helft (52,1%) van de HR-verantwoordelijken.

Aantrekken van talent moeilijker dan klanten winnen

46,5 procent geeft dan ook aan dat de organisatie vacatures open heeft staan waarvan het niet lukt om ze in te vullen. Dat blijkt uit onderzoek naar het aantrekken van talent. Het onderzoek is uitgevoerd door Talmark onder 527 HR-verantwoordelijken. Talmark houdt zich bezig met digital talent marketing

Aantrekken van talent

Werkgevers proberen op allerlei manieren werknemers ‘binnen te krijgen’ en te behouden. Zo grijpen ze terug op originele en uitgebreide arbeidsvoorwaardenpakketten. Ook bieden werkgevers nieuwe werknemers meer zekerheid om zo mee te kunnen doen in de strijd om het aantrekken van talent. Zo wordt eerder een vast contract gegeven om nieuw talent aan de organisatie te binden dan eerder het geval was, zegt 36,6 procent van de ondervraagde HR-verantwoordelijken.

“Dit heeft slechts een tijdelijk effect. Als de nieuwe tendens wordt om gewild maar schaars personeel eerder een vast contract te bieden, zal dat talent met hetzelfde gemak overstappen naar een andere werkgever“, zegt Ricardo Risamasu van Talmark.

Werkgeversmerk

Met name werkgevers die eerder geen moeite hebben gestopt in het neerzetten van een werkgeversmerk, dreigen nu op achterstand te komen. Uit onderzoek onder 1045 werkenden blijkt dat bijna 84 procent zich voorafgaande aan een sollicitatie verdiept in de website van een potentiële nieuwe werkgever.

Risamasu: “Veel werkgevers hebben vooral hun klant als doelgroep op de website, maar hieruit blijkt dat een ‘werken bij’-pagina of zelfs een -website een belangrijke bijdrage kan leveren in het wervingsproces.”

Hogere doel van de organisatie

Bijna 62 procent van de HR-verantwoordelijken zegt dat het sollicitanten al voor het eerste gesprek duidelijk is wat het ‘hogere’ doel van de organisatie is. Ruim 38 procent ontkent dit echter. Risamasu: “Terwijl dit in deze arbeidsmarkt echt ontzettend belangrijk is. Het is cruciaal dat je je als potentiële werkgever scherp weet neer te zetten en duidelijk bent over het bestaansrecht van de organisatie. Kandidaten zijn kritisch en selectief, en zoeken een baan die echt bij ze past.”

Alleen organisaties die de kunst van het verleiden onder de knie hebben en hun wervingsprocedure aanpakken, kunnen een toekomstbestendig recruitmentbeleid voeren. Leer meer tijdens het congres Futureproof Recruitment

Reageer op dit artikel