nieuws

Recruitment 3.0: Augmented Reality escape room

Instroom

Recruitment 3.0: Augmented Reality escape room

ABN AMRO lanceert The Lockdown: ’s werelds eerste mobile Augmented Reality (AR) escape room. In deze game wordt de speler uitgedaagd om te helpen bij het voorkomen van een wereldwijde financiële catastrofe. The Lockdown is onderdeel van een zoektocht van de bank naar nieuw IT-talent.

In de augmented reality escape room bevinden we ons in het jaar 2028. Cryptocurrency is de enige nog geldige valuta, maar door een hack van een cybercrimineel dreigen miljoenen mensen toegang tot hun ‘wallet’ te verliezen. Spelers worden uitgedaagd challenges op te lossen met thema’s als information security en blockchain om zo de wereld voor een financiële catastrofe te behoeden. Via verschillende stappen helpen de spelers Interpol om de verblijfplaats van de hacker te achterhalen. De moeilijkheidsgraad van de opdracht wordt bepaald door het pad dat je kiest. Met The Lockdown kun je door middel van Augmented Reality (toegevoegde realiteit) technologie via je smartphone van iedere kamer een escape room maken.

Lees ook dit interview met Jochem van Dijk, head digital HR bij ABN Amro.

Augmented reality escape room resultaat van samenwerking

Om de app te realiseren werkte ABN AMRO samen met creatief digitaal bureau CODE D’AZUR. De puzzelmechaniek in de game is ontworpen door Sherlocked, bekend van de escape rooms in de Beurs van Berlage te Amsterdam. The Lockdown is officieel gelanceerd tijdens de TNW Conference, het grote technologiecongres van The Next Web. Oprichter van The Next Web, Boris Veldhuijzen van Zanten, ging de strijd met de hacker al aan. Hij omschrijft zijn ervaring als een fantastisch digitaal avontuur. “De app laat je steeds weer versteld staan door zeer geavanceerde gameplay elementen en realistische scenario’s. Het voelt als een film waar je zelf de hoofdrol in speelt”, aldus Veldhuijzen van Zanten.

Augmented reality escape room

Inhoudelijke uitdaging voor IT-specialisten

ABN AMRO is een bedrijf waar tech-experts het verschil kunnen maken. “De vraag naar digital talent is de afgelopen jaren enorm toegenomen. We hebben geïnvesteerd om als bank relevant te zijn voor deze doelgroep”, vertelt Maarten Bokhoven, Head of Employer Branding bij ABN AMRO. “Innovatie is heel belangrijk voor ons. IT-specialisten krijgen hier te maken met inhoudelijke uitdagingen en hebben een grote maatschappelijke impact. Dit zijn allemaal elementen die ook naar voren komen in The Lockdown.”

Nog veel meer lezen over nieuwe werving- en selectietechnieken? Bestel dan het boek Recruitment 3.0 van Jacco Valkenburg.

Reageer op dit artikel