nieuws

5 belangrijke vragen voor onboarding

Instroom

Organisaties laten te vaak steken vallen in hun onboardingproces, waardoor werknemers nodeloos het gevoel krijgen dat ze niet op de juiste plek zitten. Nieuwe werknemers die willen slagen moeten daarom zelf hun onboarding ter hand nemen. Hierbij moeten zij vijf belangrijke vragen stellen.

5 belangrijke vragen voor onboarding

Dat stelt executive coach Susan Peppercorn in een artikel voor de Harvard Business Review. Peppercorn is de auteur van het boek Ditch Your Inner Critic at Work: Evidence-Based Strategies to Thrive in Your Career. Uit haar eigen praktijk noemt ze het voorbeeld van een productmanager die vol zelfvertrouwen aan een nieuwe baan begint. Binnen een maand twijfelde ze aan haar rol binnen de organisatie en vroeg ze zich af of ze wel paste in de organisatiecultuur.

Mislukt onboardingproces

De verwarring werd volgens Peppercorn veroorzaakt door een mislukt onboardingproces. “De waarheid is dat als je wilt excelleren in een nieuwe baan, dat je niet kunt vertrouwen op het onboardingproces van  de organisatie. Je moet leidinggeven aan je eigen integratie”, schrijft Peppercorn.

Uit eerder onderzoek van Nintex, een wereldwijd opererend bedrijf gespecialiseerd in workflowverbetering, blijkt dat 34 procent van nieuwe werknemers het gevoel heeft dat het onboardingproces faalt als het erom gaat de nieuwe werknemer deel te laten uitmaken van de bedrijfscultuur. 33 procent zegt dat de kennismaking met de nieuwe collega’s hinder ondervindt van een haperend onboardingsproces. Van meer dan de helft (53%) van de respondenten krijgt HR de schuld van de mislukte onboarding.

5 belangrijke vragen voor onboarding

Voor een succesvolle onboarding is het belangrijk dat er geen communicatieproblemen ontstaan tussen de nieuwe medewerker en zijn of haar leidinggevende. Nieuwe werknemers moeten volgens Peppercorn daarom in hun eerste maand antwoord krijgen op 5 belangrijke vragen:

  • Hoe wil de leidinggevende feedback geven en ontvangen?
  • Wat zijn de belangrijkste doelen dit jaar en hoe passen zij in de strategische doelen van de organisatie?
  • Wat zijn de drie meest cruciale prestaties die de nieuwe werknemer binnen een jaar moet leveren en hoe worden deze prestaties beoordeeld?
  • Welke prestaties moeten in ieder geval in de eerste zes maanden worden geleverd?
  • Op welke specifieke manier kan de nieuwe werknemer bijdragen aan het succes van zijn leidinggevende en van de organisatie?

Checklist Onboarding

 

Tip! Klik hier om de gratis checklist onboarding te downloaden en mis geen enkele stap naar succesvolle onboarding

 

Reageer op dit artikel