blog

De integratie van AI in HR: de nieuwe psychologische grens

Organisatie & Strategie

De integratie van AI in HR: de nieuwe psychologische grens

De markt voor artificial intelligence (AI) groeit naar verwachting van $8 miljard in 2016 naar $47 miljard in 2020. Dit zal voor alle bedrijfstakken gevolgen hebben en HR is daarop geen uitzondering. Dat is niet verwonderlijk, want kunstmatige intelligentie biedt allerlei voordelen, waaronder betere productiviteit, betere bedrijfsresultaten en meer betrokken werknemers.

Mensen proberen al duizenden jaren lang te voorspellen hoe we denken en handelen. Van de grote oude Griekse filosofen tot de psychologen van de 21e eeuw; velen probeerden de mechanismen te achterhalen waarop mensen hun omgeving in een steeds complexere wereld observeren, begrijpen, voorspellen en manipuleren. Vervolgens waagden pioniers in het veld zich in de jaren vijftig aan het ontwikkelen van intelligente entiteiten.

Aanvankelijk beperkte AI zich tot het domein van schaakspellen en eenvoudige taken. Met de geboorte van Alexa, Watson en andere geavanceerde programma’s is AI echter een op zichzelf staand gebied geworden met eindeloze mogelijkheden, bijvoorbeeld op gebieden als human resources en recruitment. AI is nu klaar om de HR-markt te veroveren.

Concept van AI blijft duister

Bedrijven besteedden de afgelopen jaren veel tijd aan het bouwen, implementeren en verbeteren van AI-systemen. Hiermee kunnen managers en personeelsmedewerkers steeds meer activiteiten stroomlijnen; van inwerkprocedures voor nieuwe medewerkers tot educatiemanagement voor het identificeren, selecteren en ontwikkelen van hun toptalent. Met de hoeveelheid gegevens die over sollicitanten verzameld wordt – via aanvraagformulieren, assessments en contactmomenten – is het nu mogelijk om AI-platformen te trainen. Hierdoor wordt het mogelijk de kandidaten met veel potentieel van de rest te scheiden en te voorspellen wie in zijn positie het meest succesvol zal zijn.

Toch blijft het concept van AI nog steeds duister. Tijdens de afgelopen HR Tech-conferentie benoemde leverancier na leverancier de integratie van AI in zijn wervingsproducten. Deze bewering zal gebruikers als muziek in de oren klinken. Toch is het belangrijk om een aantal belangrijke verschillen te begrijpen, op het moment dat bedrijven beweren AI-technologie in hun producten te hebben geïntegreerd.

Chatbots vs. machine learning

In de huidige wervingswereld kan AI in twee verschillende klassen onderverdeeld worden: chatbot-functionaliteit en machine learning. Hoewel chatbots nuttig kunnen zijn om de ervaring van medewerkers of sollicitanten te verbeteren, is het vaak niet meer dan een mooie manier om informatie te zoeken. Informatie die anders waarschijnlijk ook gevonden zou worden. Sommige op chatbot gebaseerde hulpprogramma’s zijn echter revolutionair doordat ze gegevens verzamelen in een conversatievorm in plaats van door tijdrovende applicaties. Door meer aandacht te besteden aan de ervaring van de kandidaat, kunnen dergelijke hulpmiddelen helpen de werving van nieuwe medewerkers te stroomlijnen en hun algemene perceptie over het bedrijf gedurende het sollicitatieproces verbeteren.

De echte innovators zijn echter degenen die machine learning en voorspellende analyses gebruiken om zowel doelen als bruikbare AI-systemen te ontwikkelen. Door kenmerken en informatie over de kandidaat te analyseren, kan AI voorspellen wie de toekomstige high-performers van een organisatie zullen zijn, wie lang in zijn positie zal blijven werken en wie de meeste kans heeft om promotie te maken.

AI-gedreven Human Capital Management

Laten we tenslotte eens kijken naar twee concepten die door AI worden ondersteund: betere resultaten en automatisering.

  • Betere resultaten: bedrijven hebben door middel van AI duidelijke verbeteringen laten zien in de perceptie van kandidaten over de sollicitatie-ervaring met behulp van chatgestuurde functionaliteit. Bovendien leverden machine learning-technieken, die tijdens het sollicitatieproces worden gebruikt, significante resultaten op, waaronder verminderd verloop en betere prestaties.
  • Automatisering: dit maakt het leven van recruiters eenvoudiger. Door middel van AI-gestuurde werving kunnen recruiters sneller de juiste kandidaten vinden. Net als Amazon Alexa ons helpt om effectiever bestellingen te plaatsen of muziek te selecteren die het meest overeenkomt met onze smaak, kunnen de mogelijkheden van AI ons helpen het wervingsproces en de selectie van kandidaten te automatiseren. Daarnaast helpt het bij de verdere ontwikkeling van medewerkers, bedrijfsopvolging en op vele andere gebieden.

Het is een interessante tijd om in HR werkzaam te zijn!

Johan Bleumink, Regional Sales Director Benelux HCM en WFM bij Infor

Reageer op dit artikel