nieuws

‘Overbelast HR schaadt het werkgeversimago’

Organisatie & Strategie

HR-afdelingen worden door de crisis overspoeld met sollicitaties en slagen er daardoor niet in alle sollicitanten netjes te behandelen. Bedrijven lopen daardoor imagoschade op.

Dat blijkt uit een studie van SHL, een Brits bureau voor assessment specialisten. Volgens People Management houdt de helft van alle werkzoekenden een negatief gevoel over aan een sollicitatieprocedure. Een vijfde van hen is zo terleurgesteld in de handelswijze van het bedrijf waar zij solliciteerden, dat zij ook de producten niet meer willen kopen.

Het grootste probleem is het negeren van sollicitanten. 46 procent van de ruim 1600 werkzoekenden zei niets te hebben gehoord van de potentiële werkgever. 39 procent klaagt over een gebrek aan feedback over de sollicitatie.

David Leigh, ceo van SHL, waarschuwt bedrijven voor het onfatsoenlijk behandelen van sollicitanten. 'Het is misschien makkelijk om ongeschikte kandidaten af te wijzen, maar bedrijven moeten onthouden dat sollicitanten ook potentiële klanten zijn. Als je hen negeert, kan dat schade opleveren. Een slechte recruitment ervaring, is net zo schadelijk als een slechte klantervaring in een winkel.'

Reageer op dit artikel