nieuws

‘Ik werd echt op mijn plaats gezet’

Organisatie & Strategie

Hoe is het om de directiekamer te verwisselen voor de realiteit van de werkvloer? In het tv-programma Undercover Boss zet Veronica elke week een directeur met zijn poten in de modder. In IntermediairPW vertellen zij hoe ze dat hebben ervaren. Deze week: Boudewijn Heineman, financieel directeur van foodservice groothandel Deli XL.

‘Ik werd echt op mijn plaats gezet’

Heineman had meerdere redenen om mee te doen aan Undercover Boss. In de eerste plaats om zijn bedrijf op een andere manier te leren kennen. ‘Er werd mij de gelegenheid geboden om dieper de organisatie in te gaan en kennis te verwerven over de processen op de werkvloer. Dat doen we normaal gesproken ook wel, een paar dagen per jaar gaan we met de chauffeurs mee. Maar nu was ik niet als baas.’ Een andere reden was om het bedrijf te tonen als een aantrekkelijke werkgever. ‘We zitten in de distributie. Je hoeft geen hogeschool te hebben gehad om te weten dat de tijd eraan komt dat we weer mensen nodig hebben.’

Alhoewel Heineman in zijn leven ook veel werk buiten de directiekamer heeft verricht, vonden zijn werknemers hem niet altijd even geschikt voor hun eigen baan. Waar nieuwe medewerkers normaal gesproken een grondig inwerktraject doorlopen, moest Heineman het met een korte uitleg doen. En dan valt het niet mee om orders met ‘voice-picking’ (stemherkenning) te verzamelen in het magazijn. ‘Dat ging me niet handig af’, erkent Heineman volmondig. ‘Het was wel een eyeopener. Het is een complex systeem. Maar wie er langer mee werkt, krijgt er handigheid in en de vaste medewerkers zijn er allemaal enthousiast over.’

Zo af en toe was Heineman per ongeluk expres een beetje onhandig om te zien hoe zijn medewerkers een nieuwe collega inwerken. ‘Ik liet iets uit mijn handen vallen, toen kreeg ik gelijk een uitbrander: “Zo kun je niet met spullen omgaan, dat kost geld.” Ik werd echt op mijn plaats gezet. En dat is precies wat ik van de mensen verwacht als zij nieuwe medewerkers inwerken, dan moeten zij laten weten wat er wel en niet kan.’

Heineman prijst de professionaliteit van zijn medewerkers, zelfs wanneer dezen zich behoorlijk kritisch toonden. ‘Ze zijn ontzettend fanatiek en op een positieve wijze met hun werk bezig. Dat beeld is gelukkig bevestigd. Ik heb met één man meegelopen die behoorlijk liep te mopperen. Maar zodra hij bij de klanten was, was hij heel professioneel en deed hij wat hij moest doen om goede service te bieden.’

Door zijn undercoverwerk heeft Heineman enkele verbeterpunten ontdekt, waar hij direct mee aan de slag gaat. Een voorbeeld is de communicatie. ‘Daar moeten we iets meer aandacht voor hebben. Wij denken dat we de mensen onder ons goed informeren, maar niet alles komt goed over. Zo was er een man die doodsbenauwd was dat zijn vestiging zou worden gesloten. En dat was logisch, want hij neemt maar een deel waar van de activiteiten waar die vestiging bij betrokken is. Ik kon hem dus gelukkig bij mijn onthulling geruststellen.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels