nieuws

Eenderde werknemers hekelt beoordelingsgesprek

Organisatie & Strategie

Bijna eenderde (29 procent) van de werknemers is slecht te spreken over het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Dit blijkt uit onderzoek van trainingsbureau ISBW onder werknemers en leidinggevenden.

Eenderde werknemers hekelt beoordelingsgesprek

Van de ondervraagde leidinggevenden denkt echter 94procent dat de werknemers de beoordelingsgesprekken als nuttig en leerzaam ervaren. 25 procent van de werknemers geeft daarnaast aan dat tijdens een beoordelingsgesprek geen concrete actieplannen worden opgesteld. Ook eenderde van de leidinggevenden geeft toe het lastig te vinden om informatie uit het beoordelingsgesprek  te vertalen in concrete acties.

Uit dit onderzoek blijkt tevens dat 95 procent van de leidinggevenden zegt voldoende inzicht te hebben in de competenties en doelstellingen van de werknemers, terwijl 23 procent van de werknemers hier anders over denkt en aangeeft dat de leidinggevende geen inzicht heeft in zijn of haar competenties en doelstellingen.
‘Het is opvallend om te zien dat leidinggevenden en werknemers een ander beeld hebben van het beoordelingsgesprek", zegt Else Slegers, algemeen directeur van ISBW. ‘We zien in de praktijk dat werkgevers en werknemers vaak niet met hetzelfde verwachtingspatroon het beoordelingsgesprek in stappen. Dit leidt uiteindelijk tot ontevredenheid bij één van de partijen.' De invoering van een systeem voor personeelsbeoordelings- en functioneringsgesprekken kan die uiteenlopende verwachtingen wegnemen, omdat beide partijen dan de structuur van het gesprek kennen, stelt Slegers.  

Reageer op dit artikel