nieuws

Game, set, match

Organisatie & Strategie

‘Hobby’s: zeilen en tennissen’ staat in het cv. Maar hoe bedrijft die sollicitant die sport? Hoe fanatiek is hij op de baan? Duikt hij naar het net om net nog die bal te halen? Speelt hij vals in een vriendschappelijk potje, alles om maar te winnen? Dat zie je niet aan het cv.

Game, set, match

Roy Udo en Patrick Jousma, vrienden die elkaar kennen vanuit de uitzendwereld, kwamen tijdens hun wekelijkse wedstrijdje op de squashbaan op het idee om sport als selectiemiddel in te zetten. Met hun bureau Sportief Solliciteren verzorgen zij al enkele jaren het hele traject in het recruiteren van commercieel talent. Net als bij een ‘gewoon' wervings- en selectiebureau worden vacatures uitgezet via hun netwerk en de grote recruitmentsites en vindt een eerste, telefonische screening plaats. Daarna beleven de sollicitanten echter de meest opmerkelijke sollicitatie uit hun carrière. De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een tennisworkshop.

Handdruk
Vrijdagmiddag, 12.30 uur. Tien mannen en vrouwen komen in (mantel)pak binnen en verzamelen zich op het terras van Sportcentrum Amstelpark in het Amsterdamse Bos. De sollicitanten worden ontvangen door Udo, Jousma en toptennisster Leonne Muller van Moppes.
Tijdens de introductie stelt ieder-een zichzelf voor. Elke kandidaat vertelt over zijn carrière, privé – verliefd, verloofd, getrouwd? – én op welke baan hij of zij solliciteert. Saillant detail: de directe concurrenten voor die ene gewilde salesfunctie komen oog en oog met elkaar te staan en mogen straks op de tennis court uitvechten wie de baan verdient. Met de introductie begint de selectie, vertelt Jousma. ‘De eerste indruk is belangrijk. Wij letten op iemands handdruk, presentatie, uitstraling.'
Dan gaat het pak uit en gaan de sollicitanten de tennisbaan op. ‘Iedereen is dan nog een beetje onwennig. Dus begin ik met een ludieke warming-up, om ze te laten vergeten dat ze hier zijn om te solliciteren', vertelt Jousma, wiens achtergrond als sportentertainer goed van pas komt. Muller van Moppes geeft oefeningen op en de eerste partijtjes worden gespeeld. ‘En na een uur zijn ze alleen nog maar met het potje tennis bezig.' De recruiters Jousma, Udo en Muller van Moppes observeren ondertussen nauwlettend het gedrag van de tennissende sollicitanten. Is de ‘speler' extravert – maakt hij bijdehante opmerkingen? Staat hij zelfverzekerd op de baan? Praat hij met zijn tegenstander? Gaat hij echt voor elk punt? Het is volgens hen direct terug te voeren op de vereiste competenties voor een commerciële functie waar elke recruiter of p&o'er op let: overtuigend overkomen, communicatief zijn, gedreven, over doorzettingsvermogen beschikken.
Gedurende de tennisworkshop halen Jousma en Udo de kandidaten een voor een naar de kant voor een gesprek. ‘Dat zijn pittige motivatiegesprekken, waarbij wij de sollicitanten direct confronteren met wat wij op de baan zien. Ben jij dominant? Creatief? Laat maar zien! Verzin maar een oefening en laat de anderen die maar eens spelen.'

Stukgeslagen rackets
Hét grote voordeel van het inzetten van sport bij de werving en selectie: nergens zijn de gevraagde competenties zo zichtbaar als in de sport. Jousma herkent aan het gedrag op de tennisbaan zelfs het ‘type verkoper'. Een echte acquisiteur, iemand voor de kille verkoop, staat volgens hem anders op de baan dan een type relatiebeheerder. ‘De acquisiteur heeft een hardere mentaliteit, viert de punten die hij scoort zichtbaar en houdt zich niet in tegen een zwakkere tegenstander maar probeert hem zo snel mogelijk van de baan te vegen.' Het type ‘relatiebeheerder' daarentegen gedraagt zich volgens Jousma veel socialer, laat een minder goede speler rustig in zijn spel komen en heeft meer geduld. ‘Geef ze allebei een oefening om een zo lang mogelijke rally te spelen, en hij zal het waarschijnlijk veel beter doen dan de acquisiteur.'
‘Sport haalt iemands ware aard naar boven', weet Jousma. ‘Heb jij weleens iemand horen vloeken tijdens een sollicitatiegesprek? Wij maken dat regelmatig mee'. En Jousma vindt dat prima. ‘Het zegt iets over de intrinsieke motivatie. Ik kan ook heel slecht tegen mijn verlies en ga tot het gaatje om te winnen. Natuurlijk zegt dat iets over mijn karakter.' Dat er zelfs sollicitanten zijn geweest die rackets kapot hebben geslagen tijdens de workshop, gaat overigens ook Jousma wel ‘iets te ver'.

Vals spelen
Scoringsdrift, een winnaarsmentaliteit, het omgaan met tegenslagen – de overeenkomst tussen commerciële functies en sport is eigenlijk heel logisch, vindt Jousma, die zelf accountmanager is geweest bij Gouden Gids. ‘Na drie keer nee van een klant moet je toch de vierde keer gewoon weer bij hem binnenstappen om die opdracht binnen te halen. Net zoals een sporter met verlies moet kunnen omgaan.'
Niet de beste tennisser wordt uiteindelijk voorgesteld als beste kandidaat voor de salesfunctie bij opdrachtgevers als De Telefoongids, Würth, Otis en De Hypotheker. Jousma ziet zelfs het liefst de mindere goden. ‘Die kunnen echt gefrustreerd raken als een oefening steeds maar niet lukt, proberen met psychologische oorlogsvoering de tegenstander uit te lokken of met vals spel – uit roepen als de bal op de lijn komt – hun gebrek aan techniek te compenseren. Juist die mensen die het niet zo goed kunnen maar die wel echt proberen te winnen – zelfs van Leonne Muller van Moppes – die willen wij hebben.'

kader
Werk en sport
De link tussen sport en solliciteren is nog niet vaak gelegd. Sportief Solliciteren is een van de pioniers. Hoewel… Detacheringsbureau Hudson haalde twee jaar geleden al het nieuws door werkzoekenden en werkgevers bij elkaar te brengen tijdens een wandelvierdaagse in Amsterdam Zuid-Oost.
Dat sport wordt gebruikt om competenties en prestaties op het werk te verbeteren, is niet nieuw. Wie als teambuildingsessie wil abseilen of mountainbiken met collega's in de Ardennen, heeft mogelijkheden te kust en te keur. Trainingsbureau Van Harte & Lingsma organiseert zelfs poolexpedities om managers in het winterse Lapland levenslessen bij te brengen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels