nieuws

Leren communiceren

Organisatie & Strategie

Een onderschat aspect van het voeren van een bedrijf is communicatie. Tony Postema komt in haar praktijk regelmatig managers tegen die heel goed zijn in de vakinhoudelijke kant van hun werk, maar die minder goed weten hoe zij hun medewerkers moeten aansturen.

Leren communiceren

Een nieuw bedrijf in telecommunicatietoepassingen groeit veel minder hard dan het zou kunnen omdat de eigenaar en zijn team niet op de juiste manier communiceren. De salesmedewerkers zijn tamelijk grof in hun manier van praten, ook wanneer ze met klanten te maken hebben. De intentie is om duidelijk te zijn, maar hun gesprekspartners vatten het heel anders op.
Maar ook de eigenaar loopt tegen beperkingen aan. Hij weet alles wat er te weten valt van zijn product, maar heeft geen idee hoe hij binnen zijn team alle medewerkers op een lijn kan krijgen. Het gevolg is een klein maar verdeeld team. Een aantal mensen vindt van nature zijn weg, maar anderen hebben meer aansturing nodig. Zij snappen niet precies wat ze moeten doen, lopen vast, halen hun deadlines niet of krijgen negatieve reacties van klanten.
‘Dat heeft allemaal invloed op de energie van het bedrijf. De energie moet positief blijven', zegt coach Tony Postema. De spil waar alles om draait, is in dit geval de manager, in dit geval ook de eigenaar. Ze begint het transformatietraject daarom met vooral goed naar hem te luisteren. Ze erkent dat dat soms gevoelig ligt. Niemand vindt het leuk om toe te geven dat hij of zij niet goed communiceert. ‘Ik ben heel direct, heel open. Ik kan ook niet werken voor bedrijven waar dat niet kan, dan gaat een introductiegesprek ook al niet goed. Je moet gewoon open zijn, dan is het allemaal ook niet zo spannend.'
Door allereerst te praten met de manager, legt ze bloot welke problemen hij ervaart. Maar daarna gaat ze de werkvloer op. ‘Ik let op hoe mensen praten, hoe ze doen als ik me voorstel. Binnen een paar zinnen weet je vaak al hoe iemand communiceert. Het liefst praat ik met alle medewerkers even apart. Iedereen heeft wel iets waar hij of zij mee zit, en vaak vinden mensen het makkelijker om dat tegen een buitenstaander te zeggen dan tegen hun directe baas. Dan hoor je waarom mensen doen wat ze doen, en kun je samen bekijken wat ze kunnen doen om een ander resultaat te krijgen. Dan zien ze in dat een probleem geen probleem is, maar een oplossing.'
Wat de directeur van het telecommunicatiebedrijf parten speelt, is een gebrek aan hiërarchie. Het bedrijf is heel klein begonnen, maar nu het groeit, werkt de platte organisatiestructuur niet meer. Postema laat zien hoe hij iets meer afstand kan nemen, zonder het hele bedrijf om te gooien. Hij promoveert een van zijn medewerkers tot manager, en gaat zelf in een apart kantoor zitten. Nog belangrijker is dat hij op een vrijdagmiddag een borrel organiseert voor alle medewerkers. Hij heeft voor iedereen een persoonlijk woord en vertelt hen hoezeer hij hun inspanningen op prijs stelt. ‘Het is allemaal heel praktisch en helemaal niet ingewikkeld. Maar het laat de mensen voelen hoe belangrijk ze zijn. Zij voelen zich daardoor serieus genomen.'
De reacties zijn positief. Door de betere aansturing werkt het team meer met een gezicht. Maar de kunst is nu om de verbeteringen structureel te maken, zegt Postema. ‘Daarin ga ik hem begeleiden. Iedereen kan vernieuwen, maar je moet leren hoe je dat vasthoudt.'

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels