nieuws

‘Doorbreek de navelstaarderij’

Organisatie & Strategie

‘Doorbreek de navelstaarderij’

Niemand is alleen maar zijn werk. Iedereen heeft dingen die hem of haar binnen en buiten het werk drijven en inspireren. Wat is de inspiratie van de HRM’er? Deze maand: Wiemer Renkema, HR-manager bij Mercer, over zijn passie voor toneel en politiek

Het had zomaar de andere kant op kunnen gaan. Dan had Wiemer Renkema nu op het toneel gestaan en hadden de teksten van Shakespeare bepaald hoe hij met mensen omging. Ook de politiek lokte. Maar hij komt nu eenmaal uit een nest waar de gedachte aan de toneelschool gelijk stond aan het vergooien van je toekomst, en ook de politiek was geen factor van betekenis aan het thuisfront.

Het werd dus een carrière in HR, maar toneel en politiek hebben hem nooit losgelaten. ‘Ik was al heel jong geïnteresseerd in politiek en toneel. Op de middelbare school zat ik in de leerlingenraad en in de medezeggenschapsraad, en ik was een van de founding fathers van de leerlingenvakbond LAKS. Toneel speel ik ook al vanaf mijn twaalfde. Maar het eerste en enige serieuze gesprek dat ik met mijn ouders had over mijn toekomst, ging over de vraag: “Je wilt toch niet naar de toneelschool hè?”‘

Schouwtoneel
Maar, zoals het cliché wil, het leven is een schouwtoneel waarin eenieder zijn rol speelt. Renkema’s ervaringen in het amateurtoneel vormen zeker een inspiratiebron voor zijn werk als HR-manager. ‘Wat mij aantrekt in toneel is het heel bijzondere creatieve proces. Een groep mensen uit heel verschillende richtingen komt samen om iets moois te maken. Het gaat om verbeeldingskracht en inlevingsvermogen, dat zijn absoluut ook competenties die een HRM’er nodig heeft. Ik zoek binnen mijn team ook naar creativiteit, naar de bereidheid om net even verder te kijken dan je neus lang is en naar het vermogen om kleur te brengen op afdelingen en binnen teams.’

De kwetsbaarheid van een acteur die voor zijn medespelers en het publiek in de huid van een ander kruipt, helpt Renkema om een betere HRM’er te zijn. ‘Het helpt je bijvoorbeeld om te accepteren dat er fouten worden gemaakt, en dat je zelf ook fouten maakt. Maar omdat ik geleerd heb me kwetsbaar op te stellen, heb ik er ook geen probleem mee om bij een reorganisatie mijn eigen emoties te tonen.’

Vier elementen
Bepaalde toneeltechnieken past Renkema ook in zijn werk toe. ‘Tijdens de laatste productie kregen we les in een toneelmethode die is gebaseerd op de vier elementen – lucht, water, vuur en aarde. Dat kun je heel goed meenemen om bepaalde situaties te managen. Als er iemand tegenover je zit die vol woede en vuur zit, kun je dat niet met lucht of water managen. Dan moet je aards zijn: nuchter en down to earth. En als iemand heel verdrietig is, kun je niet vol vuur reageren. Dat zijn heel zinvolle inzichten.’

Toneel, politiek en het dagelijks werk als HRM’er zijn voor Renkema onlosmakelijk met elkaar verbonden. En heus niet alleen omdat een cynicus dan onmiddellijk over kantoorpolitiek begint. ‘Ook op toneel draait het in de grote klassiekers om macht. Shakespeare kun je heel goed vertalen naar moderne organisaties, dat heeft de Toneelgroep Amsterdam laten zien. In de politiek heb je soms mensen die er in de eerste plaats zitten voor zichzelf, in de tweede plaats voor de partij en in de derde plaats voor de maatschappij. Dat zie je ook in organisaties. Ik zie die volgorde liever omgekeerd.’

Ambities en passies
Renkema heeft zich voor de laatste gemeenteraadsverkiezingen gebogen over de werving van kandidaten voor D66 en de professionalisering van dit proces. ‘Ik heb in 2009 honderdvijftig mensen gesproken over hun ambities en hun passies. Daar heb ik enorm veel van opgestoken. Ik ben een completere professional, juist door de verdieping die ik opdoe door activiteiten die heel ver weg staan van mijn dagelijks werk. Het is altijd goed om navelstaarderij te doorbreken.’

Reageer op dit artikel