nieuws

Facebook gaat steeds vaker voor het werk

Organisatie & Strategie

Facebook gaat steeds vaker voor het werk

Bijna de helft van de werknemers geeft toe regelmatig te worden afgeleid door social media zoals Facebook en Twitter. 27 procent van de Nederlandse werknemers laat zich zo afleiden dat hun werk er onder lijdt.

Dat blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank onder ruim negenhonderd respondenten. Slechts 15 procent zegt zijn aandacht volledig bij zijn werk te kunnen houden wanneer hij of zij tussendoor social media bezoekt. 39 procent van de respondenten geeft aan dat zijn of haar werkgever een social media beleid hanteert. Bij sommige werknemers zijn deze sites geblokkeerd (20%) en weer anderen moeten zich houden aan een streng social-media protocol (18%). Het merendeel (61%) is echter zelf verantwoordelijk.

Beter opletten
Mark Borgman van Nationale Vacaturebank vindt dat werkgevers na moeten denken over hun beleid. ‘Iedereen doet wel eens privézaken op internet, maar door de komst van bijvoorbeeld Twitter en Facebook wordt dit al snel meer dan eens. Als dit bij 27 procent van de werknemers echter ten koste gaat van het werk, moeten werkgevers misschien toch wat beter gaan opletten.'

En het blijkt uit het onderzoek inderdaad dat de meeste werknemers het niet bij één uitstapje naar Twitter of Facebook per dag houden. 16 procent kijkt eenmaal per dag, 20 procent doet dit twee tot vijf keer per dag. Borgman: ‘Opvallend is dat ruim een kwart zelfs meer dan vijf keer per dag kijkt, geen wonder dat een groot deel van de werknemers hierdoor afgeleid raakt.'

Geen imagoschade
De arbeidsproductiviteit is het voornaamste slachtoffer van de social media, concludeert Nationale Vacaturebank. Werkgevers hoeven minder te vrezen voor imagoschade. 58 procent van de respondenten schrijft nooit over de eigen werkgever, 15 procent doet dat wel, maar alleen in positieve zin. Niet meer dan 6 procent gebruikt social media om grieven over zijn werkgever te uiten. Borgman vindt dat begrijpelijk. 'Werknemers begrijpen inmiddels heel goed dat hun werkgever in de gaten houdt wat ze op social media sites schrijven. Ze zijn hierdoor tegenwoordig veel voorzichtiger geworden dan in de begindagen van social media.'

Reageer op dit artikel