nieuws

Medewerker kan beter stabiel dan slim zijn

Organisatie & Strategie

Medewerker kan beter stabiel dan slim zijn

Werkgevers geven de voorkeur aan een medewerker met een hoge emotionele intelligentie boven iemand met een hoog IQ. Emotioneel intelligente werknemers redden zich beter in stressvolle situaties, stellen zich empathischer op tegenover collega's en leren meer van fouten.

Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek in opdracht van CareerBuilder. De onderzoekers ondervroegen 2662 managers die de bevoegdheid hebben om mensen aan te nemen. 71 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan emotionele intelligentie boven een hoog IQ. Bijna tweederde van de werkgevers weigert een geniale kandidaat die laag scoort op emotionele intelligentie.

´Door de competitieve arbeidsmarkt kunnen werkgevers scherper selecteren op moeilijk definieerbare kwaliteiten, zoals uitstekende communicatieve vaardigheden en opmerkzame teamspelers', zegt Rosemary Haefner, vice-president van HR voor CareerBuilder. 'Technische competenties en intelligentie zijn belangrijk voor elke werknemer. Maar wanneer de strijd voor een promotie of een nieuwe baan gaat tussen jou en een andere kandidaat, dan kunnen dynamische interpersoonlijke vaardigheden de doorslag geven. In een herstellende economie, willen werkgevers mensen die effectief beslissingen nemen in stressvolle situaties en die de zich inleven in de behoeften van hun collega's en klanten om de beste resultaten te kunnen leveren.'

Reageer op dit artikel