nieuws

De mens maakt Het Nieuwe Werken

Organisatie & Strategie

De mens maakt Het Nieuwe Werken

Elke stroming kent een tegenbeweging en dus is het niet verwonderlijk dat je het steeds vaker hoort: Het Nieuwe Werken (HNW) is een hype. Omdat het oude wijn in nieuwe zakken is, of omdat het is verworden tot een technisch snufje, zonder dat er ook daadwerkelijk iets verandert in de manier van werken. En misschien zijn we ook wel gewoon verwend.

Weet u het nog? Second Life was het antwoord op files, verstoorde werk/privé-balans en de krapte op de arbeidsmarkt. Banenmarken, sollicitaties en vergaderingen werden in de virtuele wereld gehouden en wie geen hippe avatar had, verried zichzelf toch wel als een achterhaalde sukkel. Ach ja. Zoals dat gaat met die dingen is Second Life al lang weer roemloos verdwenen in de stoffige hoekjes van de recente geschiedenis. En nu ligt de term Het Nieuwe Werken iedereen op de lippen bestorven en moet dit het antwoord geven op files, een verstoorde werk/privé-balans en… U begrijpt waar dit naartoe gaat. Hebben de cynici gelijk en is Het Nieuwe Werken niets anders dan een hype?

Nee, zegt organisatieadviesbureau Berenschot. 46 procent van de respondenten in een onderzoek naar ken- en stuurgetallen geeft aan actief bezig te zijn met de implementatie van HNW. Maar wat wordt er dan precies geïmplementeerd? En in hoeverre betekent dit een andere manier van werken, wanneer uit hetzelfde onderzoek blijkt dat managers in veel gevallen afwijzend tegenover de grotere zelfstandigheid van medewerkers staan?

Technische snufjes
Die eerste vraag is nog niet eens zo makkelijk te beantwoorden, zegt Berenschot-consultant Renée List. Veel mensen associëren HNW met technische snufjes die tijd- en plaatsongebonden werken mogelijk maken. ‘Ik herken dat wel,' zegt List, ‘maar het is een heel smalle definitie van Het Nieuwe Werken.' Berenschot definieert Het Nieuwe Werken als ‘het gebruik maken van de huidige mogelijkheden om werk efficiënter, effectiever en slimmer te doen voor de klant, en ook om werk uitdagender te maken voor de werknemer'. En dat is volgens List zeker niet alleen voorbehouden aan kenniswerkers. ‘We horen vaak "Het Nieuwe Werken past niet bij ons, want wij hebben een fabriek." Maar wij adviseren dan bijvoorbeeld om zelfroosteren in te voeren. Alles wat werknemers meer autonomie en zelfredzaamheid geeft, valt voor ons onder HNW.'

De meeste bedrijven die bezig zijn met de implementatie ervan, doen dit volgens het onderzoek van Berenschot niet om kosten te besparen, maar om de productiviteit en de tevredenheid van werknemers te verhogen. Een nobel streven, waarom wil het management er dan toch niet aan? De afwijzende gevoelens van managers zijn vaak gebaseerd op onzekerheid, stelt Maarten Spekschate, adviseur over Het Nieuwe Werken bij Berenschot. ‘Managers hebben het gevoel dat ze de controle kwijtraken. En hun rol verandert wel, maar het gaat er nog steeds om dat je aan de voorkant afspraken maakt en aan de achterkant controleert of het werk inderdaad is gedaan. Ook bij het "oude werken" maak je vooraf werkafspraken die je later controleert. Het idee dat je mensen beter kunt managen als ze op kantoor aanwezig zijn, is een vorm van schijnzekerheid.'

Vaste werkplek
Hans Topée, directeur van facilitair adviesbureau newDirections vindt Het Nieuwe Werken wel degelijk een hype en stelt dat er instanties zijn, zoals de overheid, die dit doelbewust aanwakkeren om zaken als mobiliteit en duurzaamheid op de agenda te zetten. ‘Ik ben niet tegen Het Nieuwe Werken, maar wel tegen de commerciële hype die ervan wordt gemaakt. Is werken opeens nieuw, vraag ik me dan af. Werk is van alle dag, het was er tien jaar geleden en het is er over twintig jaar nog.'

newDirections is een van de opdrachtgevers van het jaarlijkse Nationale Werkplekonderzoek. Hieruit blijkt dat de meeste werknemers meer eigen ruimte willen, maar wel op een vaste werkplek. Vergaderen doen ze liever op de klassieke manier dan virtueel. De onderzoekers concluderen dat de werkplek de personificatie van de werknemer zou moeten zijn, maar daar juist steeds verder van af komt te staan. Topée: ‘Zelfs de jongeren, of je het nou generatie X, Y, of Z noemt, hebben behoefte aan een werkplek. Ze willen bij een groep horen waar ze begeleiding krijgen en waar ze worden gecoacht. En dat moet je tegenwoordig op je werk halen.'

Slimmer werken
Philip Vanhoutte is de EMEA-directeur van het communicatietechnologiebedrijf Plantronics. Hij is een vurig pleitbezorger van slimmer werken, zoals hij HNW noemt. Volgens hem is het betreurenswaardig wanneer bedrijven alleen kijken naar technische snufjes en niet de kans grijpen om daadwerkelijk een nieuwe manier van samenwerken tot stand te brengen. Nederland ziet hij als een voorloper op dit gebied. ‘In Nederland is er de wilskracht om te experimenteren en daarbij meerdere disciplines in te zetten. Het gaat vaak fout wanneer er één vakspecialisme met de zaak aan de haal gaat. Ik ken meerdere bedrijven in Europa die met een puur technologische aanpak slechts 25 procent van de mogelijke opbrengst van de middelen bereiken. Waarom? Omdat ze heel beperkt gefocust zijn op de invoering van de technologie en niet stilstaan bij de vraag: wat doe je dan met die mensen en de processen?'

HR neemt voortouw
HNW vraagt volgens Vanhoutte om langetermijnvisie. ‘In onze wereld van digitale oplossingen kun je een brok software bij wijze van spreken binnen een minuut aanzetten. Maar als je kijkt naar wat we nu nodig hebben, dan is dat niet een bende computers en robots, maar het menselijke aspect. Ik heb daarom tegen mijn HR-directeur gezegd: "Jij neemt het voortouw."'
 

Lees het hele artikel in IntermediairPW.

 

Reageer op dit artikel