nieuws

Geld besparen op innovatief personeel

Organisatie & Strategie

Geld besparen op innovatief personeel

Om de concurrentiepositie vast te houden moeten bedrijven investeren in innovatie, zo adviseert Rabobank. Dat hoeft geen geld te kosten. Welke rol kan de HR-afdeling nemen?

Hoewel Nederland goed uit de recessie van 2009 lijkt te komen, is het leed nog niet geleden, meldt Rabobank in de Sectorprognoses 2012. De wereldhandel groeit minder snel en consumenten zijn nog steeds terughoudend in hun bestedingen. Alle reden voor bedrijven om te snijden in de kosten.

Veel organisaties menen echter dat zo'n besparing ook direct betekent dat ze niet kunnen inzetten op innovatie. Rabobank laat echter in zijn Sectorprognoses 2012 weten dat investeren in innovatie op dit moment cruciaal is om extra vraag te genereren en de marktpositie te verstevigen. Het goede nieuws: volgens de bank hoeft het geen extra geld te kosten. Integendeel.

Marketeers
Volgens Steffanie van der Maas, sectormanager Bedrijven van Rabobank Nederland, kan de HR-afdeling een eerste aanzet geven om efficiënter te gaan innoveren. "Een belangrijke inefficiëntie van bedrijven is de samenwerking tussen de verschillende afdelingen die bij het innovatieproces betrokken zijn, met name tussen marketeers en technici. In veel bedrijven zijn deze afdelingen van elkaar gescheiden en is er te weinig onderlinge communicatie. De marketing doet de klantcontacten en inventariseert wat de wensen zijn in de markt. Deze mensen hebben vaak kortetermijndoelstellingen. Technici gaan vervolgens met de wensen aan de slag. Zij zijn echter niet gericht op snel, maar op goed. Ze werken aan productonderscheidend vermogen."

Deze twee staan ver van elkaar af, weet Van der Maas. "Vaak zitten beide afdelingen niet eens in hetzelfde pand. Daarnaast spreken ze een heel andere taal. Het mooiste zou het zijn als HR plannen maakt deze afdelingen dichter bij elkaar te brengen, maar dat kan lastig worden. De verschillen zijn namelijk erg groot." Er is ook een gemakkelijke oplossing, meent de sectormanager: "HR kan ook sturen op het aannemen van een projectmanager die beide talen spreekt en competenties heeft op het gebied van het aansturen van een multidisciplinair team. De organisatie zal dan snel merken dat deze persoon zorgt voor een enorme efficiëntieslag."

Philips en ASML
Niet alleen helpt het als afdelingen meer gaan samenwerken. Ook bedrijven kunnen onderling kennis uitwisselen, zegt Van der Maas. HR moet volgens haar een belangrijke rol spelen in de inventarisatie van kennis in het netwerk van een bedrijf. "Bedrijven als Philips en ASML zitten tijdens de ontwikkeling van nieuwe producten al in een vroeg stadium met toeleveranciers aan tafel. Zo heeft de leverancier van grondstoffen alle verstand van de materialen. Waarom zou je die kennis niet gebruiken, in plaats van zelf iemand aan te nemen met die kennis?"

Reageer op dit artikel