nieuws

Kwart werknemers wil bedrijfsgeheimen verkopen

Organisatie & Strategie

Kwart werknemers wil bedrijfsgeheimen  verkopen

Een kwart van de werknemers is bereid bedrijfsgeheimen te verkopen. 8 procent zegt zelfs al eens bedrijfsgeheimen te hebben verkocht, terwijl 17 procent aangeeft in te gaan op een aanbod om bedrijfsgevoelige informatie te verkopen, wanneer de kans daartoe zich voordoet.

Dat blijkt uit een poll van carrièresite Monster, in Nederland bekend als Monsterboard.nl, onder 4983 bezoekers wereldwijd.

75 procent geeft aan ondanks de economische crisis, geen bedrijfsgeheimen te willen verkopen. Daar ligt niet noodzakelijkerwijs een ethische afweging aan ten grondslag; 35 procent van de respondenten verkoopt geen bedrijfsgevoelige informatie omdat ze bang zijn betrapt te worden. Volgens 40 procent is er geen markt voor de geheimen van de organisatie waarvoor ze werken.

Nederlandse werknemer
In Nederland geeft ruim een kwart van de ondervraagden (27%) aan bereid te zijn bedrijfsgeheimen te verkopen. Slechts 2 procent, tegen 8 procent wereldwijd, geeft aan al eerder bedrijfsgevoelige informatie te hebben verkocht, 25 procent zegt bedrijfsinformatie te verkopen mocht de gelegenheid zich aandienen. 41 procent van de Nederlandse werknemers verkoopt geen bedrijfsgeheimen uit angst betrapt te worden, terwijl 32 procent geen bedrijfsgeheimen verkoopt omdat daar geen markt voor is.

Carrière kapot
"Ook in economisch onzekere tijden denken de meeste werknemers niet in de verleiding te komen hun werkgever schade te berokkenen voor geld", aldus Warren Hammond, managing director van Monsterboard.nl. "Onnodig om te zeggen – het is een verschrikkelijke gedachte – dat het je carrière kapot kan maken en juridische consequenties je leven kapot kunnen maken. Tegelijkertijd hebben organisaties de verantwoordelijkheid zelf zich ethisch te gedragen en het goede voorbeeld te geven. Zorg er ook voor dat de waarden waar je als organisatie voor staat en wat acceptabel en onacceptabel gedrag is, bekend is bij de werknemers. Door ethiek tevens een onderdeel te maken van de evaluatie van de werknemer onderstreep je het belang dat je als organisatie hecht aan eerlijkheid en integriteit."

Reageer op dit artikel