nieuws

Minder burn-outs bij goede vertrouwensband manager

Organisatie & Strategie

Minder burn-outs bij goede vertrouwensband manager

Een goede band tussen medewerker en manager is essentieel in het voorkomen van een burn-out. In een professionele relatie waarin vertrouwen ontbreekt, liggen stress en burn-out op de loer.

Dat meldt de Belgische nieuwssite Express.be naar aanleiding van Amerikaans onderzoek. Wetenschappers van de Wayne State University deden onderzoek onder gevangenispersoneel en vonden dat het vertrouwen in het management zorgde voor engagement en betrokkenheid van het personeel. De afwezigheid van dat vertrouwen leidde juist tot meer burn-out- of stressverschijnselen bij het personeel.

Basisbehoefte
Wanneer mensen vertrouwen hebben in de leidinggevende worden er minder burn-outverschijnselen geconstateerd, als emotionele uitputting, depersonalisatie, en het gevoel niet efficiënt meer te kunnen werken.

Volgens de onderzoekers is dit normaal in een relatie: ‘Vertrouwen is een menselijke basisbehoefte. Niet alleen in sociale relaties, maar ook in professionele verhoudingen.' Dit geldt alleen niet voor het vertrouwen in het topmanagement, merken zij daarbij op. Daarvoor is de afstand tussen top en werkvloer te groot.

To do
In het onderwijs en de industrie komen de meeste burn-outgevallen voor, bleek eind vorig jaar. Managers kunnen dat vertrouwen in het personeel creëren. Om aan een positieve relatie te bouwen moet een leidinggevende zichzelf hoge ethische normen opleggen en zich betrokken tonen bij het wel en wee van zijn medewerkers: af en toe een luisterend oor bieden en open staan voor input.

Reageer op dit artikel