nieuws

Medewerker begrijpt eigen rol op Twitter niet

Organisatie & Strategie

Eenderde van de Nederlandse medewerkers twittert over het werk, zonder te weten wat dit betekent voor de organisatie.

Medewerker begrijpt eigen rol op Twitter niet

Dat schrijft Adformatie op basis van onderzoek door Joost Verhoeven, communicatiewetenschapper van de Universiteit van Amsterdam. Hoogopgeleiden twitteren vaker over hun werk dan laagopgeleiden. Maar veel werknemers beseffen volgens Verhoeven onvoldoende dat zij ook op sociale media optreden als ambassadeur van hun werkgever.

Verhoeven adviseert organisaties een sociale mediacode op te stellen. Maar eerst moeten zij volgens Verhoeven analyseren wie ze willen bereiken met sociale media en welk gedrag ze willen voorkomen. 'Op basis van een dergelijke analyse kun je concretiseren welk gedrag je wilt ontmoedigen (zwak) of zelfs verbieden (sterk), en welk gedrag je wilt stimuleren. Richtlijnen kunnen gebaseerd zijn op een dergelijke analyse', zegt hij tegen Adformatie.

Een sociale mediacode moet niet worden gebruikt om kritische geluiden te onderdrukken, maant Verhoeven. Maar er kunnen wel regels in staan over wie wanneer communiceert en welke informatie al dan niet op sociale media bekend mag worden gemaakt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels