nieuws

Bedrijven kijken te weinig naar maatschappij

Organisatie & Strategie

Nederlanders zijn maar matig tevreden over de manier waarop bedrijven zich inzetten voor de maatschappij.

Bedrijven kijken te weinig naar maatschappij

Het gemiddelde rapportcijfer dat Nederlanders geven aan de 30 grootste Nederlandse bedrijven voor hun prestaties op het gebied van mens, maatschappij en milieu, blijft dit jaar steken op een 5,5.

Het publiek heeft dus nog steeds weinig waardering voor het maatschappelijk gedrag van de grote bedrijven. Dit blijkt uit de Maatschappelijk Imago Monitor 2012 van SE Consultancy.

Behalve dat bedrijven hun bedrijfsvoering goed, schoon en eerlijk organiseren, vinden Nederlanders het in toenemende mate belangrijk dat bedrijven ook actief iets teruggeven aan de samenleving. 56 procent van alle Nederlanders wil dat bedrijven goede doelen en maatschappelijke organisaties ondersteunen met inzet van geld, mensen of hun producten en diensten. Dit was in 2011 nog 52 procent.

Uit de top 30 grootste bedrijven van Nederland vindt men Campina (rapportcijfer 6,4) het meest maatschappelijk, gevolg door Rabobank (6,2) en zorgverzekeraar CZ (6,0). Van de onderzochte maatschappelijke programma's scoort het Ronald McDonald Kinderfonds het sterkst: dit is het bekendste, meest aansprekende en meest gewaardeerde maatschappelijke programma.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels