nieuws

Helft werkgevers: eigen social mediaregels vaag

Organisatie & Strategie

Bijna negentig procent van de Nederlandse bedrijven heeft een zeker verbod op persoonlijk gebruik van social media op de werkvloer. Toch vindt bijna de helft van de Nederlandse bedrijven eigen regels over het gebruik ervan wisselvallig en onduidelijk.

Helft werkgevers: eigen social mediaregels vaag

Dat blijkt uit een onderzoek van Iron Mountain. De informatiebeheerder ondervroeg in zeven landen zo'n 600 managers van bedrijven. In Nederland waren dit er honderd. De meeste bedrijven beschouwen de uitingen op social media bovendien als ‘formele bedrijfsuitingen' – 88 procent- , daarnaast vindt 82 procent dat hij -werkgever – aansprakelijk is  voor wat er via medewerkers naar buiten komt.

Volgens Christian Toon, hoofd Informatieveiligheid van Iron Mountain, laten deze bedrijven met een verbod kansen liggen die social media een bedrijf kunnen bieden. Uit onwetendheid over het beperken van de risico's kiezen veel werkgevers om persoonlijke toegang tot  op de social media te blokkeren, denkt Toon. ‘Dat is nadelig. Dan grijpen ze gelijk naar hun eigen apparatuur en daar heb je als werkgever helemaal geen controle over.'

Effectiever is het volgens hem om praktische richtlijnen op te stellen. Bijvoorbeeld door onderscheid te maken tussen zakelijk en persoonlijk gebruik door bedrijfsprofielen aan te maken op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Twitter. ‘Zo trek je een grens als je bijvoorbeeld inzage wil krijgen in de informatie die werkgevers via deze kanalen hebben verspreid. Andersom voorkomt dit het risico om in persoonlijke gegevens van medewerkers terecht te komen, wat juist weer nieuwe problemen kan oproepen', aldus Toon. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels