nieuws

Vijf manieren om medewerkers te demotiveren

Organisatie & Strategie

Werknemers die betrokken en tevreden zijn, zijn productiever, verzuimen minder en zullen minder snel geneigd zijn om voor een paar grijpstuivers meer voor de concurrent te gaan werken. Hier zijn de vijf dingen die je vooral niet moet doen als je talenten aan je wilt binden.

  1. Neem beslissingen en voer veranderingen door zonder de werknemers erbij te betrekken. Managers hebben meestal het beste voor met hun werknemers, en dat resulteert nog wel eens in de overtuiging dat ze ook weten wat het beste is. Vanuit je ivoren toren laten weten wat je hebt besloten, of nog beter, het de medewerkers zelf laten ontdekken welke veranderingen zijn doorgevoerd, is een geheide methode om frustraties tot een hoogtepunt te brengen.
  2. Geef medewerkers geen vrijheid om hun eigen werkzaamheden in te richten, maar vertel ze wat je wil dat ze doen en hoe ze dat moeten doen. Zorg ervoor dat er voor elke stap die ze zetten, een regel of een voorschrift is. Als ze er niet zijn, bedenk ze dan.
  3. Micromanage. Vergeet Het Nieuwe Werken, vergeet sturen op output. Natuurlijk kan er geen resultaat worden geboekt als je niet haarscherp in de gaten houdt wie wat doet en wanneer.
  4. Steun je medewerkers niet. Zorg ervoor dat je onbereikbaar bent als mensen vragen willen stellen, en zorg ervoor dat ze hun tijd niet verspillen met het volgen van bijscholing of training en geef ze zeker niet de hulpmiddelen die ze nodig hebben om hun werk te doen.
  5. Focus op tekortkomingen. Iedereen heeft zwakke plekken en een echte demotiverende manager weet de vinger op de zere plek te leggen. Straf vaak, vergelijk werknemers met elkaar en gebruik dreigende taal om mensen van de ernst van de situatie te overtuigen.

Toch liever een motiverende manager zijn? Jim Collins, schrijver van Good to Great heeft drie tips.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels