nieuws

ING: ‘Tweehonderd HR-professionals weg’

Organisatie & Strategie

‘Interne klanten? Ik noem ze liever collega’s.’ Marijke Brunklaus wil HR verder integreren in de business van ING. Het moet allemaal eenvoudiger, transparanter, efficiënter en klantgerichter. Haar zakelijke kijk op het vak vloeit voort uit haar achtergrond. ‘Ik kom uit een selfmade gezin.’

ING: ‘Tweehonderd HR-professionals weg’

ING heeft aangekondigd de komende twee jaar van 2700 medewerkers af te willen. Zo’n boodschap gaat natuurlijk niet lekker samen met de grotere betrokkenheid die ING vraagt. De bonden waren in ieder geval not amused.
‘Daar zit ook professionele verontwaardiging bij. Dat is hun rol. Maar ook de bonden weten dat het nodig is om onze bestaanszekerheid op langere termijn veilig te stellen. Natuurlijk is het niet leuk als 2000 interne en 700 externe banen verdwijnen. Maar als we dat niet doen, dan zouden we uiteindelijk misschien van nog meer mensen afscheid moeten nemen. De continuïteit van het bedrijf zie ik als een gezamenlijk belang.’

Hoe verhoudt de afdeling HR zich tot deze operatie?
‘We ontspringen niet de dans, als je dat bedoelt. Die 2700 ontslagen hebben we behoorlijk verdeeld over staf en operationele functies. Nadrukkelijk kiezen we niet voor reductie op plekken waar rechtstreeks klantcontact is. Daar waar geen klantcontact is, willen we komen tot een zo efficiënt mogelijk proces. Stafafdelingen moeten beter aansluiten bij wat daadwerkelijk de vraag vanuit de organisatie is. Dat iedere HR- of ICT-medewerker bedenkt: wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van mijn activiteiten voor het resultaat van de organisatie. Maar ook telt: als de organisatie krimpt, krimpen de stafafdelingen mee.’

Is HR bij ING de afgelopen jaren dan zo uitgedijd dat de status quo of uitbreiding van de staf een doel op zich was geworden?
‘Vergis u niet: bij HR zullen zo’n 200 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Op 20000 man personeel lopen nu nog 500 HR-medewerkers rond. Dat is best veel volgens de benchmark. Er kunnen nog een hoop processen slimmer worden ingericht. Laat ik een voorbeeld noemen. ING heeft ontzettend veel ervaring met internetsites en callcenters om onze klanten te bedienen. Als je vervolgens kijkt naar de manier waarop HR collega’s uit de business bedienen… We hebben verschrikkelijk veel op internet staan. HR-internet is het best bewaarde geheim van ING, zeg ik wel eens. Maar de informatie is niet makkelijk vindbaar en toegankelijk voor medewerkers. Dat gaan we anders doen.’

Wat betekent dit voor het vak HR bij ING?
‘Als staffunctie moet je je richten op het doel en het eindresultaat van de organisatie. Die moet je ondersteunen. Er moet meer uitwisseling komen tussen HR en de financiële afdeling en de business. De term interne klanten gebruik ik eigenlijk niet, we hebben het altijd over collega’s, want de klanten lopen buiten met een pas of een koffertje in de hand. Ik vind het heel belangrijk dat HR-mensen zich realiseren dat wat ze doen, uiteindelijk ook is om te zorgen dat onze echte klanten enthousiast worden. Dat ze dus gefocust zijn naar buiten toe, waar het gebeurt. Die insteek is een behoorlijke draai in het denken voor sommige traditionele P&O’ers, want die zijn nog heel erg gericht op wat er met de collega’s binnen gebeurt.’

Wat besteden jullie nog meer uit van HR?
‘Dat hangt af van het antwoord op twee vragen: gaat het om een kernactiviteit van ons en zouden we er zelf goed in kunnen worden? Zo niet, dan kunnen we beter elders inkopen. Outsourcen hangt af van wat je kunt als organisatie en waar je grote verschillen in volumes hebt. Recruitment verloopt in golfbewegingen, maar naar outsourcing van administratieve taken kijken we nog.’

Hoe veranderen deze ontwikkelingen het vak P&O bij ING, wordt het allemaal advies en strategie wat de klok slaat of blijft er plaats voor de operationale en menselijke kant van het vak?
‘Ik denk dat je altijd beide kanten nodig zult hebben. Mijn managementteam is heel divers samengesteld, met ook nog echte P&O-capaciteiten en zeer ervaren met het inrichten van processen en operationeel management. Maar in de HR-wereld gaan we wel anders denken, zakelijker. Individuele coaching als onderdeel van HR valt hier bijvoorbeeld weg. Dat wordt opgepakt door een e-coach, een loopbaandesk en de lijnmanager. Of door specialisten van buiten.’

Lees het volledige interview in IntermediairPW

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels