nieuws

Emotioneel intelligente werknemer overschat zichzelf

Organisatie & Strategie

Of iemand de juiste kwalificaties heeft, is voor de meeste werkgevers en recruiters allang niet meer voldoende. Werknemers moeten scoren met zowel hun IQ als hun EQ. Maar uit Canadees onderzoek blijkt dat mensen met een hoge emotionele intelligentie zich makkelijk in de luren laten leggen.

Emotioneel intelligente werknemer overschat zichzelf

Dat schrijft Daily News & Analysis op basis van onderzoek aan het Centre for the Advancement of Psychological Science and Law van de Universiteit van British Columbia in Canada. Om het EQ van de deelnemers te meten moesten 116 testpersonen een video beoordelen waarin mensen een pleidooi hielden voor de veilige terugkeer van een vermist familielid. In de helft van de gevallen was de persoon in de video zelf verantwoordelijk voor de verdwijning van het familielid.

De proefpersonen moesten beoordelen wie schuldig en wie onschuldig was. Zij moesten aangeven hoe tot hun oordeel kwamen, en hoe zij hun eigen emotionele intelligentie beoordeelden. Het bleek dat mensen met een hoog EQ minder goed waren in het beoordelen van leugens dan de andere proefpersonen, terwijl zij er juist zelf veel vertrouwen in hadden dat ze de oprechtheid van anderen goed konden inschatten.

Onderzoeker Stephen Porter noemt de uitkomsten van het onderzoek van belang, juist omdat er op de werkplek veel waarde wordt gehecht aan emotionele intelligentie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels