nieuws

Frustratie is de vijand van betrokkenheid

Organisatie & Strategie

Zonder betrokken medewerkers kan geen enkele organisatie excelleren. Maar betrokkenheid kent een stille vijand: frustratie. Wie deze tegenstander niet te lijf gaat, ziet zijn beste werknemers gedemotiveerd raken, of vertrekken naar de concurrent.

Frustratie is de vijand van betrokkenheid

Dat stellen Mark Royal en Tom Agnew, schrijvers van het boek The Enemy of Engagement, tijdens het congres dat Hay Group deze week houdt in Berlijn. Uit hun onderzoek blijkt dat in elke organisatie gemiddeld 44 procent van de organisaties werknemers die zeer gemotiveerd zijn om zich in te spannen voor hun werkgever zich hierin gehinderd voelen.

Dit leidt volgens Royal tot frustratie. 'We hebben het niet over gedemotiveerde werknemers, maar over de mensen die niets liever willen dan je organisatie helpen om het beste te bereiken. Juist betrokken mensen worden het hardst geraakt door werkfrustraties.‘ Tom Agnew zegt dat ongeveer 20 procent van de werknemers echt gefrustreerd raakt door de hindernissen die zij in hun dagelijks werk tegenkomen. `20 procent lijkt misschien niet veel. Maat als je een organisatie hebt van duizend mensen, dan heb je dus 200 mensen die beter willen presteren, maar daarin worden tegengehouden. Heb je het over een groot bedrijf met 100.000 werknemers, dan is lopen daarin dus 20.000 mensen die niet maximaal kunnen presteren.' 

Ze vertrekken
Frustratie is een instabiele emotie, waarschuwt Agnew. 'Mensen blijven niet gefrustreerd, daar doen ze iets aan. Eerst zullen ze proberen om de hindernissen heen te werken. Als dat niet lukt, raken ze gedemotiveerd, of ze vertrekken. Gemiddeld duurt het ongeveer twaalf maanden voordat ze een van deze reacties laten zien. En waar gaan die mensen heen? Naar de concurrent. Dus niet alleen benadeel je jezelf, je helpt je concurrent.'

De beste manier om gemotiveerde mensen aan je te binden is om ervoor te zorgen dat je alle hindernissen weghaalt die ervoor zorgen dat ze niet optimaal kunnen presteren, stellen Agnew en Royal. Dat is niet hetzelfde als ze alle vrijheid geven en geen enkele grens te stellen, maant Royal, maar juist door duidelijkheid te geven wat je van medewerkers verwacht en binnen welke kaders zij zelfstandig beslissingen mogen nemen. 'Dan voelen mensen dat ze autoriteit hebben om hun werk goed te doen.'

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels