nieuws

Wie kan tegenstrijdigheden managen?

Organisatie & Strategie

Snoeien én groeien tegelijkertijd, kosten te besparen én te innoveren. Veel westerse managers hebben daar moeite mee. Maar het kan wel.

Wie kan tegenstrijdigheden managen?

 Volatiliteit en onzekerheid van de huidige markten dwingt managers deze tegestellingen te combineren, maar ze vinden het lastig. Ze zijn opgegroeid en opgeleid met het idee dat ze moeten kiezen, terwijl de markt hen dwingt te voldoen aan de uitersten van verschillende management paradoxen: doeltreffend én doelmatig zijn (efficiënt én effectief), snel én betrouwbaar, efficiënt én flexibel, kwaliteit én lage kosten bieden, vernieuwen én verbeteren. Dit concludeert , stelt bijzonder hoogleraar Operational Excellence for services Marcel van Assen in zijn oratie aan Tilburg University.

In een ‘operationeel excellente' organisatie kunnen managers wel omgaan met dergelijke schijnbare tegenstrijdigheden, stelt Marcel van Assen. De operationeel excellente organisatie blinkt gelijktijdig op meerdere fronten uit. Het management richt zich niet alleen op plannen, controleren en oplossen, maar ook op het stimuleren van creativiteit en experimenten.

Mensen in organisaties die strak sturen op normen en ‘standaard operating procedures', maar ook ruimte en vrijheid bieden om te experimenteren, blijken deze twee bewegingen wel tegelijkertijd aan te kunnen sturen.

Een goede truc om gelijktijdig deze doelen na te streven is het nastreven van doorlooptijdverkorting. Dit vereist immers dat dingen in één keer goed worden gedaan, wat bijvoorbeeld dwingt tot betrouwbare bedrijfsmiddelen en het voorkomen van verspilling.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels