nieuws

Een op zeven zakelijke e-mails bevat een roddel

Organisatie & Strategie

Zakelijke e-mailers sturen gemiddeld zo'n 112 berichten per dag. Een op de zeven daarvan kan beschouwd worden als roddel.

Een op zeven zakelijke e-mails bevat een roddel

Dat concluderen onderzoekers van de Amerikaanse Georgia Tech University. Zij analyseerden honderdduizenden e-mails van het Amerikaanse energiebedrijf Enron. De wetenschappers vonden dat zo'n 15 procent van de e-mails informatie bevatten over personen die niet bij deze communicatie betrokken waren: e-mailroddel noemen ze het.

'E-mailroddel' wordt op alle niveaus in de organisatie aangetroffen, al komt het het meeste voor bij de lagere personeelskaders, meent onderzoeker Eric Gilbert. "De meeste mensen hebben een negatieve perceptie van roddelen, maar het fenomeen vormt een belangrijke vorm van communicatie. ‘Zelfs heel kleine stukjes objectieve informatie als ‘Eric zei dat hij laat zou zijn voor deze meeting', tellen mee. Na een paar van dat soort berichtjes krijg je toch het idee dat Eric een laatkomer is. Door roddel weten we vaak wat we weten over personen in onze omgeving, en voor deze studie hebben we het puur gebruikt als een middel om sociale informatie te delen.'

Volgens Gilbert blijk negatieve roddel 2,7 keer vaker opgemerkt te worden dan positieve roddel, ook al had een groot deel van de onderzochte boodschappen volgens hem een neutraal karakter. ‘Roddel streeft informatie, vermaak, initimiteit en invloed na en in het onderzoek werden al deze categorieën aangetroffen, zowel op persoonlijk als zakelijk gebied. Het is een belangrijk onderdeel van het leven en daar maakt zakelijke e-mail dus geen uitzondering op', aldus Gilbert.

Hoewel roddel ook wordt gecommuniceerd tussen verschillende hiërarchische lagen in de organisatie, de meest intensieve communicatie kan worden gezien tussen collega's op hetzelfde niveau. Daarna komen echter de vice-presidents en directeuren.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels