nieuws

Manager is heel erg blij met zichzelf

Organisatie & Strategie

Niet alleen in de top van bedrijven, maar ook in lagere echelons overschatten leidinggevenden zichzelf. Dat leidt tot een verstoorde werkrelatie met medewerkers en conflicten op de werkvloer, wat weer ten koste gaat van de effectiviteit van deze managers.

Manager is heel erg blij met zichzelf

Dat blijkt uit onderzoek van Niels van der Kam, die op 14 juni 2012 promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Het is een van de dankbaarste gespreksonderwerpen bij de koffieautomaat: het functioneren van de chef. Dat leidinggevenden zo vaak kritiek krijgen heeft ook wel een zekere grond, ontdekte Van der Kam: ‘Een deel van de managers overschat zichzelf. Zij blazen hoog van de toren. Aanvankelijk kan dat nog indruk maken, maar al snel merken de ondergeschikten dat hij of zij de verwachtingen niet kan waarmaken en vinden ze hun chef een pocher.'

Van der Kam: ‘Zelfoverschatting bepaalt de werkrelatie tussen de leidinggevende en zijn afzonderlijke medewerkers. Het verstoort die relatie. Vooral medewerkers die extravert van aard zijn, hebben minder neiging zich de benen uit het lijf te lopen voor zo'n chef. Dat werkt een negatieve spiraal in de hand.' Zo blijkt uit de studies onder teamleiders dat zelfoverschatting gerelateerd is aan kwalitatief lagere uitwisselingsrelaties tussen leidinggevenden en medewerkers. Verder blijkt dat zichzelf overschattende leidinggevenden conflicten krijgen met hun medewerkers waardoor zij minder presteren.

Zelfoverschatting wordt volgens Van der Kam deels veroorzaakt door de druk die de leidinggevenden van onder- en bovenaf voelen Deels hangt het ook samen met gezonde ambitie. ‘Dat we denken dat we meer kunnen is een activerend mechanisme. Dat geeft ons een prikkel om ergens aan te beginnen.'

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels