nieuws

Zo scoort HR op LinkedIn

Organisatie & Strategie

Met het slim inzetten van LinkedIn kan HR verborgen talent opsporen. Wat zijn do’s en don’ts?

Zo scoort HR op LinkedIn

Het goed inzetten van LinkedIn kan je als HR-adviseur enorm helpen bij het werven van verborgen talent, zoals ICT’ers. Door zelf een waardevol netwerk op te bouwen, maar ook door gebruik te maken van slimme zoekopties zodat je snel in contact komt met de juiste persoon binnen de professional-pool. Lena Olivier van LinkedIn legt uit hoe LinkedIn optimaal benut.

Hoe kunnen HR-professionals hun eigen profiel gebruiken om talent te werven?
‘Toen je je eigen profiel aanmaakte, deed je dat waarschijnlijk met het idee om zelf gevonden en aangenomen te worden. Je vulde zo goed mogelijk je eigen successen in en verzamelde referenties. Maar jouw profiel mag kandidaten natuurlijk niet afschrikken. Leg niet teveel nadruk op hoeveel mensen je al hebt geplaatst. Blijf authentiek en laat zien dat je het beste voor hebt met sollicitanten en hun carrières.
Dat kan bijvoorbeeld door geen woorden te gebruiken die je alleen in cv’s tegenkomt. Wees dus persoonlijk en helder. Laat je passie zien voor mensen en het verder helpen van hun carrières en vraag mensen die je succesvol aan een nieuwe baan hebt geholpen en je daar dankbaar voor zijn om een wederdienst, namelijk een aanbeveling.’

TIP: Leer hoe u social media op een strategische manier inzet voor de organisatie tijdens de cursusdag Social media in de HR-praktijk op 13 november.

Wat moeten HR juist laten op LinkedIn?
‘Link niet lukraak met mogelijke kandidaten. Besteed juist tijd en aandacht aan het leren kennen van zoveel mogelijk personeelsmanagers en recruiters en link met hén. Zo Dit geeft zicht op waar zij mee bezig zijn en wat er binnen hun teams speelt doordat je hun updates, nieuwe connecties en door hen gedeelde artikelen ziet. Omgekeerd zien zij wanneer jij een vacature plaatst en hulp nodig hebt in jouw zoektocht naar die ene superster. Bovendien zien kandidaten het als jij goede relaties hebt met mensen binnen een voor hen relevant bedrijf.’
In dezelfde lijn is het verstandig om het laatste nieuws over jouw werk en bedrijf te delen via statusupdates. Deze zijn zichtbaar voor al je connecties. Plaats tips in relevante LinkedIn groepen over hoe je met succes in je droombaan belandt. Mensen zullen je gaan opmerken.

Hoe kan HR medewerkers betrekken bij de werving via LinkedIn?
Kandidaten krijgen vaak een eerste indruk van een bedrijf door de profielen van medewerkers te bekijken. Geef dus zelf het goede voorbeeld door een goed en volledig profiel te creëren. Aarzel ook niet om anderen uit te leggen hoe ze hun eigen profiel kunnen verbeteren zodat ze een aantrekkelijke informatiebron zijn voor potentiële nieuwe medewerkers. Wijs hen bijvoorbeeld op aanbevelingen van medewerkers en collega’s, die laten zien hoe het is om met hen te werken. Attendeer ze ook op links naar vacatures en de carrièresite. Vraag ze ten slotte op hun profiel uit te leggen waarom werken voor dit bedrijf zoveel voldoening geeft en inzicht te geven in hoe hun carrièrepad heeft geleid naar hun huidige functie, zéker als er een promotie is geweest bij de huidige werkgever.’

Meer tips van Olivier:

1. Tijd is meer waard dan geld
Veel recruiters proberen alles te halen uit een gratis LinkedIn account waarbij ze soms voorbij gaan aan het feit dat sommige functies heel veel tijd en dus geld kunnen besparen. Met InMails kan je bijvoorbeeld direct potentiële kandidaten mailen. Ook heb je toegang tot nog betere zoekfuncties zodat je sneller bij de beste profielen komt én worden jouw vacatures onder de aandacht gebracht van passief zoekende professionals.

2. Word lid van groepen waarin jouw doelgroep actief is
Met meer dan een miljoen groepen op LinkedIn vind je ongetwijfeld groepen waarin jouw doelgroep kennis deelt. Word lid van deze groepen. Op deze manier leer je wat deze professionals belangrijk vinden, wat ze lezen, wat er gebeurt in hun sector en functies en wie van hen echte experts zijn. Ook kan je in deze groepen vacatures plaatsen. Let alleen op dat je niet je bedrijf en vacatures promoot in belangrijke discussies, respecteer de richtlijnen van deze communities.
Overweeg ook om een aantal van je social media savvy collega’s te vragen om deel te nemen aan LinkedIn groepen waarvan jij weet dat relevant talent daar actief is. Zij kunnen mooie voorbeelden laten zien van het werk dat je bedrijf doet.

3. Vergroot de aanwezigheid van je bedrijf
Zorg dat je een LinkedIn Company Page aanmaakt en dat deze actueel is. Je kan links naar het bedrijfsblog en Twitteraccount toevoegen. Ook kan je een speciale “Werken bij” tab aanmaken waar medewerkers en recruiters zichzelf voorstellen en waar je iets kan vertellen over de bedrijfscultuur. Een Company Page is echt maar één klik verwijderd van je eigen profiel en jouw vacatures, dus maak er gebruik van.

4. Zoek op vaardigheden
LinkedIn houdt op de Skills Page precies bij over welke nieuwe en snel groeiende professionele vaardigheden professionals beschikken. Zoek naar een bepaalde vaardigheid en ontdek het talent dat daarover beschikt, de groepen waarin zij actief zijn en andere skills die vaak gepaard gaan met die vaardigheid.

Meer over social media in de HR-praktijk:

Lees ook: Zo gebruikt HR interne social media
Lees ook: Hoe werkt werven via online netwerken?(>PW De Gids Vakbase)
Lees ook: Publieke sector laat social media onbenut

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels