nieuws

4 beste toekomstcompetenties

Organisatie & Strategie

Met welke competenties zitten medewerkers in de toekomst safe?

4 beste toekomstcompetenties

Het deel van ons werk dat herhaling bevat, kan steeds goedkoper worden gedaan. Denk aan het invoeren van gegevens in een systeem of het maken van een product. Maar uniek en eenmalig werk zal altijd blijven bestaan. En precies uit dat soort werk zullen bedrijven in de toekomst toegevoegde waarde halen van hun klant, betoogde management consultant Jeroen Busscher dinsdag op het Congres Over Personeelsplanning in Doorn.
Welke vaardigheden heeft de medewerker van de toekomst daarvoor nodig? Busscher onderscheidt er vier:

1. Analytisch vermogen
Denk aan ambachtswerk, het maken van een speciaal product: Welk budget hebben we ter beschikking? Wat biedt de markt al en hoe zit het met onze communicatiekanalen naar de markt?

2. Creativiteit
Het verzinnen van een antwoord op een nieuwe vraag, of het geven van een nieuw antwoord op een bestaande vraag.

3. Organiserend vermogen
Een project besturen vraagt om begrip en timing. Collega x komt niet mee, of heeft geen zin, hoe pakken we dat aan? Wat is de manier van werken van onze leverancier?

4. Overtuigingskracht
Zorgen dat de klant of de groep meekomt: Kom op jongens, wie doet er mee? ‘Daar is geen trucje voor wat ergens anders goedkoper kan’, zegt Busscher.

Lees ook: 10 meest gevraagde competenties door recruiters

Organisaties die inzetten op deze vier vaardigheden, kunnen hoog in de keten blijven, betoogde Busscher op het congres. ‘Deze vaardigheden zijn geen machineproductie. Voor deze vaardigheden en situaties bestaan geen standaard draaiboeken,’ zegt Busscher, ‘dat is eenmalig en uniek werk.’

Lees meer over competentiemanagement op het platform Overpersoneelsplanning.nl 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels