nieuws

Werkgever gebruikt innovatiekracht te weinig

Organisatie & Strategie

Werkgevers moeten vaker een beroep doen op hun medewerkers als zij willen innoveren. Bedrijven die wel gebruikmaken van sociale innovatie, zouden succesvoller zijn dan organisaties waar dat niet gebeurt.

Werkgever gebruikt innovatiekracht te weinig

Dat stelt Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid aan de Erasmus Universiteit. ‘Technologische innovaties voeren nog altijd de boventoon’, aldus Volberda. ‘Investeringen in een betere organisatiestructuur blijven vooralsnog achter.

 Innovatiesucces vooral door goede samewerking

De hoogleraar baseert zijn uitspraak op de jaarlijkse Innovatie Monitor van zijn universiteit. Volgens de gegevens die daarin gepubliceerd zijn, wordt het innovatiesucces van een bedrijf voor nog geen kwart behaald door technische ontwikkelingen. De rest zou te danken zijn aan het flexibel samenwerken met werknemers, bedrijven en externe adviseurs.

 ‘Kennis van medewerkers is onmisbaar’

Directeur Guido Heezen van onderzoeksbureau Effectory herkent zich daarin. ‘Het is zonde dat Nederlandse organisaties zo weinig gebruik maken van hun eigen innovatiekracht’, zegt hij. ‘De kennis van medewerkers is hierbij onmisbaar.’ Volgens Heezen is het huidig economisch tij voor werkgevers een goede gelegenheid om met sociale innovaties het bedrijf te verbeteren. ‘Het advies van eigen medewerkers kost niets, maar leveren een organisatie zoveel op.’

Lees ook: Focus op talent: dit vindt de HR-professional

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels