nieuws

Zo verander je gedrag in een pakkencultuur

Organisatie & Strategie

Bedrijven willen van reactief naar proactief. Ze willen meer klant- en toekomstgericht werken. Hoe krijg je werknemers zo ver?

Zo verander je gedrag in een pakkencultuur

Er is een toenemende vraag van bedrijven die gedragsverandering willen in hun organisatie, signaleert Kim Jansen, trainer bij Effectory, marktleider in medewerkersonderzoek. “Bedrijven willen van reactief naar proactief. Ze willen meer klant- en toekomstgericht werken. Logisch natuurlijk, in deze tijd moet je uitblinken. Dat vergt bij veel organisaties een andere manier van denken en werken. Vooral in organisaties met een hiërarchische cultuur is dit een uitdaging.” Jansen helpt organisaties om ze meer in beweging te krijgen. In dit artikel deelt Jansen haar geheimen.

Spreek dezelfde taal

Jansen begint haar trainingen met het leggen van contact en het winnen van vertrouwen. Ze vermijdt daarbij het gebruik van softe HR termen en modellen, want dan verliest men direct de interesse. Zij probeert om hun taal te spreken, en blijft daarbij authentiek. “In een cultuur waar veel ego is, is het essentieel om daar niet in mee te gaan. Het moet geen machtsstrijd worden. Het helpt om complimenteus te zijn, zelfspot en kwetsbaarheid te tonen. Zo wordt het mij op een bepaald moment gegund om een boodschap over te brengen.”

Creëer draagvlak

HR-adviseurs die een verandertraject moeten vormgeven, slaan vaak stappen over, meent Jansen. Zo signaleren ze bijvoorbeeld dat feedback een organisatiebreed verbeterpunt is en gaan dan elk team daarin trainen. Zonder uit te leggen waarom, krijgen de medewerkers een vaardigheidstraining in het geven en ontvangen van feedback. Medewerkers krijgen echter pas intrinsieke motivatie als zij inzien wat het positieve effect daarvan is. “In mijn trainingen besteed ik veel tijd om gezamenlijk te bepalen waar we naar toe willen werken en wat dat ons oplevert. Zo creëer ik draagvlak bij de medewerkers en zijn zij veel meer gemotiveerd de training in gaan.”

Procesbegeleiding

Als je beweging wilt creëren, zorg dan voor een interactieve training. Een waarin voor de medewerkers ruimte is om eigen ideeën in te brengen. Jansen legt uit: “Ik geloof pas dat er verbetering in organisaties ontstaat als men hier zelf over heeft mee kunnen denken. Ik neem altijd de rol van procesbegeleider aan. Ik laat medewerkers bijvoorbeeld ook zelf de spelregels en kaders opstellen. Het zijn immers professionals die daar prima toe in staat zijn. Uiteraard deel ik dan vanuit mijn kennis en ervaring best practices, maar zij nemen uiteindelijk alle besluiten!”

Uit de comfort zone

Als het contact solide is en er is draagvlak vanuit de groep, dan is de rest een feest, meent Jansen. “Als procesbegeleider kom ik bij zakelijke dienstverleners zoals advocatenkantoren, accountants, verzekeraars en pensioenfondsen. Om beweging te creëren haal ik deelnemers uit hun comfort zone. Zo vroeg ik aan een groep mannen in pak om op de grond te gaan liggen en de ogen te sluiten. Hierdoor treed je buiten de comfort zone en kom je in de ‘stretching’ zone. Door het team op deze wijze te prikkelen kwamen er creatieve inzichten en individuele talenten los. Er ontstond een synergetische samenwerking. Dit kan echter pas als er voldoende vertrouwen en veiligheid in de groep heerst.”

Succesfactoren

Daarnaast is het volgens Jansen belangrijk dat het goede voorbeeld gegeven wordt. Als de organisatie bijvoorbeeld graag wil dat medewerkers transparanter worden in hun communicatie, dan zal de directeur daar mee moeten beginnen. Gedragsverandering ontstaat doordat mensen elkaar aansteken, als een olievlek. Jansen vertelt over een organisatie waar in het kader van meer transparante communicatie de directeur tijdens een sessie onverhoopt opperde om eens per maand op de zeepkist te staan en zijn ongezouten mening te geven. Medewerkers konden dan alle vragen op hem afvuren die ze wilden. Een groot succes. Uiteindelijk resulteerde dit erin dat meerdere teams maandelijks op intranet hun zienswijze deelden. De directeur had een eerste stap gezet en als vanzelf volgden velen. Als 1 pak over de dam is..!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels