nieuws

CFO’s: organisaties leren niet van fouten

Organisatie & Strategie

De helft van de CFO’s verwacht dat organisaties niet leren van hun fouten. Volgens hen zal het bedrijf fouten uit het verleden gewoon opnieuw maken.

CFO’s: organisaties leren niet van fouten

Dat blijkt uit onderzoek van Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële professionals en administratief ondersteunend personeel.

Het niet snel genoeg reageren op het veranderende economische klimaat wordt gezien als meest gemaakte fout uit het verleden (25 procent). Daarnaast geven CFO’s aan dat de eigen organisatie onvoldoende investeringen heeft gedaan (23 procent) of zich juist niet heeft aangepast (22 procent) in de aanloop van en tijdens de crisis. CFO’s geven aan dat ze deze fouten in de toekomst willen voorkomen en gaan op zoek naar oplossingen, zoals het herstructureren van de financiële afdelingen.

Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland: ‘Het onderzoek geeft aan dat bedrijven, naar aanleiding van het veranderende economisch klimaat bepaalde aspecten binnen de organisatie anders willen aanpakken. Toch blijkt dit niet altijd even gemakkelijk, bijvoorbeeld door de starheid van de organisatie. Daarom vreest de meerderheid van de CFO’s ervoor dat dezelfde fouten opnieuw gemaakt worden.’

Inschakelen interim-managers

Komend uit een economisch uitdagend klimaat staat bij veel bedrijven efficiëntie en optimalisatie van de uitgaven hoog op de agenda, maar natuurlijk ook het vermijden van de reeds gemaakte fouten. Daarom laten veel CFO’s een frisse wind door de organisatie waaien, zoals het herstructureren van de financiële afdelingen of het inschakelen van ervaren interim-managers. Onlangs bleek uit onderzoek dat overheidsorganisaties die van plan zijn interim-managers in te huren, maar zelden voor zelfstandigen gaan: slechts in 5 tot 10 procent van de opdrachten.

TIP: Lees het artikel Soms is gewoon een interim-manager nodig

‘Door een beroep te doen op een ervaren interim-manager op een bepaald vakgebied binnen de organisatie kunnen bedrijfsprocessen, denkwijzen en strategieën verder worden geoptimaliseerd’, vervolgt Renken. ‘Deze externe professionals, die ervaring met dit soort trajecten hebben opgedaan in verschillende bedrijven en omgevingen, kunnen vaak in korte tijd een duidelijke toegevoegde waarde bieden. Vaak vormen interim-managers een klankbord voor het management binnen de organisatie en kunnen ze een blik van buiten bieden op de ‘gewoontes’ in het bedrijf.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels