nieuws

Zzp’er niet te vinden via advertentie

Organisatie & Strategie

Hoe HR zzp’ers vindt? In ieder geval niet via advertenties. Zelfstandigen zien het plaatsen van een advertentie als een van de slechtste investeringen.

Zzp’er niet te vinden via advertentie

Beginnende zzp’ers worden vaak en masse belaagd door bedrijven die advertenties verkopen, maar doen daar meestal niets mee. Een advertentie plaatsen zien deze zelfstandigen vaak juist als een van de slechtste investeringen die ze kunnen doen. Dit meldt NUzakelijk naar aanleiding van een enquête onder 145 zzp’ers door Kennisinstituut voor Zelfstandig Ondernemerschap (KIZO). Hoe HR deze zelstandigen wél vindt? Lees het artikel ‘Zoek die zzp’er’.

Zzp’er investeert in naamsbekendheid

Online en geprinte advertenties zouden veel geld kosten en maar weinig opleveren. Liever gebruiken de respondenten de mogelijkheden op het gebied van online communicatie en sociale media. Ook investeren zzp’ers in groten getale in visitekaartjes, websites en folders om naamsbekendheid op te doen. Ruim driekwart heeft een website en een online cv aangemaakt om gevonden te kunnen worden voor opdrachtgevers. HR is over het algemeen weinig betrokken bij de inhuur van zzp’ers, maar zou dit wel moeten zijn, concludeerde FastFlex uit eerder onderzoek.

Hoewel zzp’ers het belangrijk vinden om online vindbaar te zijn, zet maar 10 procent sociale media op een strategische manier in. Het KIZO is daar niet verbaasd over, omdat de meeste klanten via mond-tot-mondreclame binnenkomen en de eerste opdracht vaak van de voormalige werkgever komt.

TIP: Meer weten over de voor- en nadelen van het inhuren van een zpp’er? Kom naar de studiedag ‘Risicoloos contracteren van een zzp’er’ op 5 juni

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels