nieuws

CFO besteedt meeste tijd aan zijn medewerkers

Organisatie & Strategie

Het managen van het team is voor veel CFO’s de meest tijdrovende bezigheid in het werk. Dat vinden ze bovendien het leukste onderdeel van hun functie.

CFO besteedt meeste tijd aan zijn medewerkers

Dat blijkt uit onderzoek van arbeidsbemiddelaar Robert Half onder 200 Nederlandse CFO’s. 33 procent van hen geeft aan dat dit de taak is waar zij het meeste tijd aan kwijt zijn. Op de tweede plaats komt het ondersteunen van de strategie van de organisatie. Pas op nummer drie staan de operationele taken.

Teammanagement

CFO’s staan dagelijks voor veel uitdagingen, zoals het snel reageren op ad-hoc verzoeken en samenwerken met stakeholders. Toch blijken deze uitdagingen niet het meest tijdrovend te zijn. De tijd van de CFO gaat vooral op aan teammanagement. Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland legt uit: “Het neerzetten en begeleiden van een goed functionerend team kost tijd. Door de huidige economische omstandigheden is het voor bedrijven essentieel geworden om de productiviteit en efficiëntie van het team zoveel mogelijk te optimaliseren. Op die manier blijven bedrijven gezond en zijn voorsprongen te behalen.”

Op de vraag welk onderdeel van uw werk vindt u het leukste, kiest het grootste gedeelte van de ondervraagde CFO’s voor team management (32 procent). Stephan Renken: “De match tussen welke taken het meest interessant worden gevonden en de daadwerkelijke tijdsindeling laat zien dat deze CFO’s qua persoonlijkheid een goede match zijn of dat zij hun werkzaamheden goed kunnen aanpassen aan hun wensen.”

CFO met HR-taken

Een Amerikaanse consultant pleitte er eind vorig jaar voor dat CFO’s zich zouden moeten verdiepen in personeelsbeleid, vooral in groeiende organisaties. Omdat zij vaak meer dan hun HRM-collega’s op strategisch niveau naar de organisatie kunnen kijken, zou de CFO daarom drie HR-taken op zich moeten nemen.

Medewerkertevredenheid geen prioriteit

Naast de vaste taken is de CFO de afgelopen drie jaar vooral bezig geweest met het managen van nieuwe projecten (53 procent) en de prestatie van het bedrijf (37 procent). Retentie en medewerkertevredenheid stonden beiden een stuk lager op het prioriteitenlijstje. Slechts 1 op de 10 CFO’s geeft aan dat deze onderdelen de grootste uitdagingen waren. Dit is mogelijk te verklaren door de aandacht die CFO’s geven aan het managen van hun team. Door dit op een goede, betrokken manier op te pakken, wordt het behouden van medewerkers een minder grote uitdaging.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels