nieuws

Post-crisis uitdaging: hoe krijgt u personeel weer mee?

Organisatie & Strategie

Bestuurders die hun organisatie in het post-crisis tijdperk weer een boost willen geven, moeten meer vertrouwen op de kennis van het eigen personeel. Alleen zo worden zij weer winstgevend.

Post-crisis uitdaging: hoe krijgt u personeel weer mee?

De tijd van door het management van bovenaf opgelegde besluiten is voorbij. Willen bedrijven na de crisis weer groeien, dan moeten zij meer bouwen op de ervaring en kennis van hun eigen werknemers. Zo stellen de communicatiebureaus 0to9 Cross Creative Agency en de RedZebra Group, die grote bedrijven en instellingen in deze hierbij terzijde staan. Alleen bedrijven die vertrouwen op hun werkvloer en hun eigen werknemers met oplossingen laten komen zijn in staat alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en weer succesvol en winstgevend te worden.

Personeel moe van fusies en reorganisaties

Activatie en co-creatie van het eigen personeel is de nieuwe trend in onder meer de zorg, advocatuur en accountancy, signaleren de communicatiebureaus. Nu de economie zich licht herstelt durven bedrijven en organisaties weer nieuwe plannen en campagnes op te zetten. Daarbij blijkt de oude aanpak van voor de crisis niet meer te werken. Bestuurders en directeuren klagen dat werknemers – moe van fusies, overnames en reorganisaties – nauwelijks nog te motiveren zijn en niet dezelfde kant op willen.

‘We horen van bestuurders in de accountancy, advocaten en medici in maatschappen dat werknemers in de lagere echelons niet meer geïnteresseerd zijn en niet eens meer op komen dagen als ze iets organiseren. Nee, logisch als je hen niet serieus neemt,’ stellen Robert Jan van Leeuwen van 0to9 en Sebastian Wesselius van RedZebra.

Laat personeel beslissingen invullen

‘De tijd van topdown beslissingen is voorbij’, menen Van Leeuwen en Wesselius. ‘Als top van het bedrijf moet je het kader stellen en dat op alle afdelingsniveaus zelf laten invullen door de mensen. Laat ze hun eigen oplossingen bedenken. Vaak loopt de top van een bedrijf voor de troepen uit en neemt de rest een afwachtende houding aan. Wij geloven dat ieder individu iets unieks kan bijdragen. De kracht is om dat als leider of manager te ontdekken. Wat we van managers vragen is dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in hun medewerkers en met hen in gesprek gaan.’

Op de korte termijn is het succes van deze aanpak af te meten aan de enthousiaste reacties van de mensen. Op de langere termijn vertaalt het zich naar groeiende winstcijfers van een bedrijf en toegenomen beurswaarde. Wesselius: ‘70 procent van de beurswaarde van een bedrijf wordt bepaald in zes jaar vanaf nu, terwijl het management zich vaak richt op de volgende twee of drie jaar. Als je jezelf de vraag stelt: waar ben ik over zes jaar, dan zit de hefboom voor succes bij je eigen mensen. Via hen word je innovatiever en winstgevender.’

TIP: Hoe kunt u uw personeel duurzaam motiveren voor een veranderproject? Lees meer in de whitepaper Duurzaam motiveren voor betere prestaties.

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels