nieuws

6 HR-tips voor een geïnspireerde bedrijfscultuur

Organisatie & Strategie

Hoe zet je een verlieslijdende organisatie om in een gezonde, bezielde club waar iedereen wil werken? Zes inspirerende HR-voorbeelden laten zien hoe het anders kan.

6 HR-tips voor een geïnspireerde bedrijfscultuur

In 2007 was het Parktheater in Eindhoven een verlieslijdende club die een miljoen in de min stond. Vier jaar later was die min vervangen door een plus, en werd het onder andere verkozen tot Beste Werkgever van Brabant in de categorie non-profit (2011) en werd het samen met tien andere organisaties ‘Het slimste bedrijf van Nederland’ (2012).

Giel Pastoor – huidige directeur van het Parktheater en ‘beweegstrateeg’, zoals hij zichzelf noemt – wist de organisatie met ruim honderd medewerkers in drie jaar tijd op zijn kop te zetten en om te vormen tot een inspirerende, succesvolle en gezonde organisatie met een bijzondere bedrijfscultuur. Pastoor slaagde erin om bestaande heilige huisjes omver te schoppen en het personeel weer uit te dagen en te bezielen.

Hoe zet je zo’n prestatie neer? Ruud Thelosen, docent HRM bij Fontys Hogeschool, beschrijft  een aantal inspirerende voorbeelden uit het HR-beleid van het Parktheater om tot zo’n bezielde organisatie te komen.

1. Schaf het managementteam af

Het meest opvallende is de omvorming van een hiërarchische organisatiestructuur naar een platte bloembladenstructuur. Pastoor schafte het managementteam simpelweg af omdat het vernieuwing en inspiratie eerder tegenhield dan bevorderde. Ook werden de meeste vergaderingen afgeschaft – door Pastoor beschouwd als verspilling van tijd. In de huidige kantoortuin is ruimte volop om elkaar te ontmoeten en te spreken dat hoeft dus niet meer op vooraf afgesproken tijden. Je zou kunnen zeggen dat Pastoor de Nederlandse Ricardo Semler is die ook wars is van verstikkende regels en hiërarchische structuren.

TIP: Kunt u zonder managementteam? Lees de whitepaper Naar een leiderloos leven.

2. Laat personeel klanten ontmoeten

De ‘beweegstrateeg’ koos als logo voor het Parktheater een getekend hart met als onderschrift ‘Raak Elkaar’. Naast dat dit de intentie is van kunst, was deze spreuk ook bedoeld als boodschap voor het personeel dat de gasten en het publiek moet durven aanspreken, ontmoeten en inspireren.
Zo riep Pastoor speciale Meet & Greet bijeenkomsten in het leven voor het personeel, waar zij het publiek konden ontmoeten en begon daarnaast een Parktheater Academy waar artiesten uit diverse culturele gebieden het personeel komen vertellen waar het om draait tijdens de show. Zo is het gehele personeel zelf meer bekend met de kunstvormen- en uitingen en kan daarover vertellen aan gasten. Zo vertelde Claudia de Breij hoe zij als artiest de ontvangst rondom een optreden ervaart. Dat leverde veel bruikbare tips op voor verbetering.

3. Geef het personeel interessante gespreksstof om te delen

Iedere medewerker moet, wanneer hij of zij inlogt op de website, eerst een aantal quizvragen beantwoorden alvorens aan het werk te kunnen gaan. Het zijn allerlei soorten vragen over voorstellingen of wetenswaardigheden over de organisatie en het personeel. Dat levert regelmatig stof voor gesprek op en is ook een leuke manier om allerlei informatie te delen. Dat scheelt nieuwsbulletins en notulen van vergaderingen.

4. Laat medewerkers zelf hun functienaam kiezen

Het personeel van het Parktheater werd geprikkeld om elkaar te informeren over wat hem of haar bezielt, door een inleiding te verzorgen over zichzelf. Dat hoefde niet perse over het werk te gaan maar mocht ook een hobby of nevenactiviteit betreffen. Zo leren medewerkers elkaar veel beter kennen maar ook waarderen. Ook mochten medewerkers geuzennamen voor zichzelf bedenken die een meer persoonlijke boodschap uitdraagt dan een saaie algemene functieomschrijving. Zo staan er op visitekaartjes van medewerkers termen als ‘horizonhunkeraar’ (programmeur), ‘gastblijheidsgoeroe’ (horecamedewerker) en ‘klantknuffelaar’ (marketeer).

5. Laat gastsprekers het personeel inspireren

Pastoor riep de ‘Pa-Troonrede’ in het leven: een sessie waarin een prominent persoon zijn visie mag uitspreken voor het voltallige personeel van het Parkttheater. De laatste keer werd dat gedaan door Jacco Verhaeren, de zeer succesvolle zwemcoach met olympische winnaars uit Eindhoven.

6. Koppel het personeel aan maatschappelijke organisaties

Het Parktheater maakt echt werk van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zeer indrukwekkend zijn de pogingen om als plaatselijke schouwburg en theater in contact te komen met maatschappelijke organisaties. Zo verzorgde het Parktheater voorstellingen mét en vóór ouderen wonende in lokale verpleegtehuizen en werden er activiteiten georganiseerd in samenspraak een plaatselijke organisatie voor de opvang van daklozen. Ook worden sommige muziekvoorstellingen nu via de radio integraal uitgezonden in ziekenhuizen.

De vele voorbeelden die Pastoor heeft beschreven maken overduidelijk dat het mogelijk is om een organisatie springlevend te maken. De strategie, structuur en vooral ook de cultuur van een organisatie zijn maakbaar en beïnvloedbaar. Dat is zeer goed nieuws voor alle bedrijfskundigen.

Lees ook: Sociale innovatie: zo pak je het aan
Lees ook: Hoe sociale innovatie ook werkt voor productiewerk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels