nieuws

Enthousiasme over thuiswerken daalt

Organisatie & Strategie

Slechts veertig procent van de Nederlandse bedrijven staat thuiswerken toe, blijkt uit onderzoek. Eén van de belangrijkste redenen (25 procent) volgens HR-managers is dat veel managers het moeilijk vinden te ‘managen op afstand’.

Enthousiasme over thuiswerken daalt

Werknemers vinden een goede werk-privébalans, en daarmee flexibel werken, steeds belangrijker. Maar Nederlandse bedrijven lijken moeite te hebben met deze flexibilisering. Dit blijkt uit onderzoek onder HR-managers, uitgevoerd in opdracht van OfficeTeam, een divisie van Robert Half en gespecialiseerd in het plaatsen van tijdelijke administratieve en ondersteunende professionals. Bij slechts veertig procent van de bedrijven behoort thuiswerken tot de mogelijkheden. Flexibel je werktijd indelen is alleen mogelijk bij iets meer dan de helft (55 procent) van de Nederlandse organisaties.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

De antwoorden van de HR-managers lijken haaks te staan op de behoefte van Nederlandse werknemers, concluderen de onderzoekers. Uit eerder onderzoek van Robert Half blijkt juist dat men steeds meer waarde hecht aan een goede werk-privébalans. “Terwijl de smartphone en laptop in 2012 nog de lijst van favoriete secundaire arbeidsvoorwaarden aanvoerden, was dit in 2013 de mogelijkheid om flexibel te werken. Bovendien blijkt een goede balans tussen werk en privé cruciaal in het tevreden houden van topprofessionals.”

Terugdraaien van thuiswerken

“De ervaring leert dat een betere werk-privéverdeling, na betere carrièrekansen, de belangrijkste reden is dat financiële professionals van baan veranderen”, vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. “Ondanks deze behoefte merken wij dat veel managers moeite hebben met deze ontwikkeling en zien wij zelfs tegenbewegingen. Zo zijn er bijvoorbeeld grote internationale bedrijven die het thuis- of flexwerken weer terugdraaien en hun medewerkers verplichten om alle dagen naar kantoor te komen. Wij raden dan ook aan om goede afspraken te maken met medewerkers over wanneer er wel of niet thuis wordt gewerkt, hoe met flexibele werktijden wordt omgegaan en hoe gerapporteerd wordt aan de manager.”

‘Job sharing’

In het onderzoek kwam ook job sharing aan bod: een functie wordt dan vervuld door twee personen. “Een groot voordeel hiervan is dat de werknemers de werkdruk kunnen verdelen en werk op kunnen vangen bij afwezigheid. Toch blijkt dat job sharing slechts mondjesmaat mogelijk is. Nog geen kwart (23 procent) van de Nederlandse bedrijven biedt deze manier van werken aan.”

“Job sharing is een erg interessant arbeidsmodel en dat zie je nu vooral terug in het onderwijs”, zegt Renken. Het delen van een functie verhoogt de continuïteit van de activiteiten die bij deze functie horen, dit kan vooral handig zijn bij organisaties die nu veel met parttime werknemers werken. Als de ene collega afwezig is, kan de ander het werk voortzetten”, aldus Stephan Renken. “Natuurlijk zijn er ook nadelen. In het onderzoek van OfficeTeam geven HR-managers terecht aan dat goed samen kunnen werken essentieel is bij het delen van een functie. Dit geldt echter net zo goed voor werknemers die parttime werken: er is binnen teams goede afstemming nodig wie werkzaamheden van collega’s overneemt op parttime dagen. Daar ligt dan ook een belangrijke rol voor de manager.”

Tip! Meer weten over thuiswerken en welke mogelijkheden er wettelijk zijn om thuiswerkers te controleren? Neem een kijkje op PW De Gids Vakbase.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels